SO106 Osobnostní příprava 1

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Graclík (přednášející)
Mgr. Žaneta Hrabcová (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Mgr. Dan Vykoukal (pomocník)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dan Vykoukal (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnostní, emoční a sociální kompetence pedagoga. Aktivní účast na všech blocích • Kdo chce pracovat s lidmi, měl by znát hlavně sám sebe - na tomto semináři má možnost poznat sám sebe skrze sebe sama či skupinu, ve které pracuje. • Předmět vychází ze zásad efektivního přístupu k sebezkušenostním výcvikům a zahrnuje pravidelnou účast v procesních skupinách. • Závěrečné hodnocení je uděleno na základě participace na seminární výuce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta směrem - k sobě - k druhým - k profesi. Cílem na teoretické úrovni je získání základních vědomostí o rozvoji osobnostně sociálních kompetencí pedagogů. V pomáhajících profesích je interakce, komunikace a kontakt s člověkem (vztahování se k němu)pracovním nástrojem pomáhajícího pracovníka. Proto je právě pro lidi, kteří pracují v oblasti pomáhajících profesí (kam patří i pedagogové) nezbytné, aby se cvičili v rozvíjení sociálních dovedností. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy z oblasti OSV Prezentovat a interpretova vybranou publikaci z OSV. Citovat odbornou literaturu z OSV. Diskutovat o postavení OSV v ČR. Dokáže se orientovat v následujících tématech: • Co je to osobnostní a sociální výchova (OSV); Tematické okruhy OSV - povinnost každé školy; Co je na OSV podstatné pro učitele; Metodické principy OSV; Didaktický cyklus OSV; Metodiky OSV; Možnosti vzdělávání v OSV; Systémy průpravných her a cvičení; Hry, techniky a cvičení. Aplikačním cílem je nabídnout studentům: • možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence; osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo stávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesí • prostor odpovědím na otázky - Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? • Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí. Vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního. Ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání?
Výstupy z učení
Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách osobnostního a sociálního rozvoje zaměřených na oblast intrapersonálních jevů ● interpretuje pojetí osobnosti člověka v kontextu OSP směrem k sobě a prakticky dokáže svou osobnost v této oblasti rozvíjet ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast intrapersonálních jevů ● posuzuje své chování a jednání vůči sobě v rámci skupině ve které "vyrůstá"
Osnova
Studium osobnostně-sociální přípravy je rozděleno do 3 částí a má podobu („ochutnávky“) sebezkušenostního výcviku, který se skládá ze tří na sebe navazujících částí: 1. Sebepoznávací fáze: Hlavním cílem je rozvoj v sebepoznání a sebepojetí. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění sebereflexe; osobnost jako nástroj; optimalizace sebepojetí; nalézání svého osobního potenciálu; zvládání stresu a vnitřních konfliktů; poznávání a vedení sebe sama. 2. Interakční fáze: Hlavním cílem je optimalizace a rozvoj sociálních schopností a dovedností. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění komunikace a kooperace; sebeprezentace a vystupování; asertivita, mediace; řeč těla“; argumentace, kladení otázek, sociální a emoční inteligence. 3. Nácviková fáze: Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • skupinová práce; skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra; teoretická příprava; tvůrčí myšlení; vedení sebe sama a druhých
Literatura
    povinná literatura
  • SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3. info
  • VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 232 stran. ISBN 9788024744735. URL info
    doporučená literatura
  • ROUBAL, Jan. Gestalt terapie. In Vybiral,Z., Roubal, J. (Eds.). Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, s. 164-194. 615.8 – Psychoterapie. ISBN 978-80-7367-682-7. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. seminární práce 1.: Esejistické zpracování knihy na libovolné téma týkající se rozvoje osobnostní a sociální kompetence 2. seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 3. pohovor s lektory:
Náhradní absolvování
není
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Poznámka k četnosti výuky: blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.