SO110 Základy psychologie a sociologie II.

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO110/KombiSem01: So 28. 2. 14:00–16:50 D15 učebna, Pá 27. 3. 13:00–15:50 D214 učebna, Pá 10. 4. 17:00–19:50 D34 učebna, Pá 24. 4. 13:00–15:50 D36 učebna, M. Bielik, V. Kolaříková
SO110/PrezSem01: St 17:00–19:50 D32 učebna, M. Bielik, V. Kolaříková, M. Košatková
Předpoklady
Základy sociologie, politologie úrovně střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout vhled do základních sociologických a psychologických témat a to v kontextu propojení s oborem sociální pedagogiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - porozumět tématu lidského kapitálu a jeho vztahu (nejen) ke školnímu prostředí - aplikovat teorii kultury chudoby na kontext problematiky sociálního vyloučení v České republice - zamyslet se nad problémem stigmatizace - chápat pojem identity v širších souvislostech - pochopit podstatu lidské komunikace; poznat důležitost fyziologické a emoční vrstvy zkušenosti pro kvalitu komunikace; - pochopit provázanost jedince s jeho bezprostředním (i virtuálním) prostředím; - získat náhled na sociální konflikty; uvědomit si jejich nutnost a zaměřit se na efektivní způsoby řešení.
Osnova
1. Historie Romů, tradiční romská kultura a romský žák v prostředí české školy. 2. Lewis a teorie kultury chudoby. 3. Identita jako psycho-sociální fenomén. 4. Předsudky, stereotypy, stigma a proces stigmatizace. 5. Lidský kapitál. Teorie kapitálů a Bourdieu. 6. Zrcadlové neurony (Rizzolatti), novodobé pojetí emocí (Damasio); komunikace a “předvědomí”, jako příklady fyziologických počátků komunikace. 7. Problematika komunikace ve virtuálním prostoru. 8. Problematika měření postojů a předsudků. Omezené možnosti dotazníkových šetřeni, sémantické metody (klasický Osgoodův diferenciál, test sémantického výběru).
Literatura
    povinná literatura
  • Oscar Lewis: Kultura chudoby
  • GOFFMAN, Erving. Stigma :poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 80-86429-21-0. info
    doporučená literatura
  • MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Druhé vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 276 stran. ISBN 9788086429700. info
  • BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Translated by Věra Dvořáková. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071845183. info
Výukové metody
workshop, skupinová diskuze, přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SO110