SO115p Aplikovaná improvizace

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Marie Andrášik (cvičící)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
Výstupy z učení
1) Porozumění základům aplikované improvizace v kontextu pomáhajících profesí 2) Porozumění principům reflexe a konstruktivní zpětné vazby 3) Rozšíření uvědomění a schopnosti sebereflexe 4) Porozumění principům osobnostně sociálního rozvoje v kontextu skupiny prostřednictvím prožitkových, dramatických a reflektivních technik 5) Rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností
Osnova
  • Základní principy improvizace
  • Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
  • Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
  • Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
  • Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
  • Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
  • Rozvoj týmové spolupráce
  • Autentické situace
  • Aplikace tréninku improvizace do osobního života
  • Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
  • Reflexe a zpětná vazba
Literatura
  • ANDRÁŠIK, Tomáš a Barbora KRČMÁŘOVÁ. Aplikovaná improvizace, duševní zdraví a psychoterapie – přehledová studie. Psychoterapie. Brno: Masarykova univerzita, 2022, roč. 16, č. 1, s. 5-19. ISSN 1802-3983. odkaz na web časopisu info
  • ANDRÁŠIK, Tomáš, Markéta KOŠATKOVÁ, Lucie MORAVČÍKOVÁ a Petr SOJÁK. Osobnostně orientovaná profesní příprava sociálních pedagogů: Aplikovaná improvizace jako metoda profesního rozvoje a nástroj do praxe. In Kristína Liberčanová, Ivana Šuhajdová. Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí. 1. vyd. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, spoločné pracovisko Trnavskej univerzity v Trnave a Vedy, vydavateľstva Slovenskej akadémie vied, 2022, s. 136-157. ISBN 978-80-568-0533-6. info
  • JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
  • SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
  • SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
Výukové metody
Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
Metody hodnocení
docházka 80%, aktivní participace, závěrečný projekt
Informace učitele
Informace o metodě: Původně byla divadelní improvizace vytvořena v 60. letech Keithem Johnstonem jako technika hereckého tréninku. Nezávisle na něm využívala improvizačních technik v Chicagu také Viola Spoilin v oblasti sociální práce s imigranty. Od 80. let si její aplikované formy nacházejí cestu do vzdělávání, osobnostního rozvoje a do firemního prostředí. Aplikovaná divadelní improvizace je forma tréninku, která aktivuje všechny složky osobnosti. Prostřednictvím improvizačních technik a jejich reflexe se člověk učí rozumět sobě i druhým. Pracuje na odbourání bloků vlastní přirozenosti a rozvoji spontaneity. Během improvizačního tréninku si buduje sebevědomí a intenzivně pracuje na zlepšení vlastního verbálního i non-verbálního projevu, schopnosti hovořit a tvořit bez přípravy. Rozvíjí schopnost reagovat na nečekané situace, zvyšuje odolnost proti stresu, rozvíjí kreativitu a především pohotovost. Zdokonaluje si schopnost sebe-prezentace a spolupráce s druhými lidmi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.