SO121 Osobnostní příprava 3

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libor Graclík (cvičící)
Mgr. Žaneta Hrabcová (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SO112 Osobnostní příprava 2
Aktivní účast na semnářích. Sebereflexe - rozhovor a obhajoba vědecké eseje.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci předmětu student: Nalezne prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Nejprve v rovině ryze individuální (Já ve skupině) a posléze v sociálním kontextu (Já jako součást skupiny a částečně rovina Já jako pozorovatel skupinového dění) a to především prostřednictvím řízené skupinové dynamiky Rozvine schopnost své sebereflexe (důrazem na rovinu Já jako účastník skupinového dění a především rovinu Já jako supervizor. Seznámí se s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Rozvine svou osobnostní a sociální kompetenci v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Získá specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod. Dostane možnost v rámci nácviku dovedností studenti uchopit sama sebe. První seminář je primárně zaměřen na sebezkušenost, Druhý seminář je v rovině tzv. interakčnímu výcviku, Třetím seminář je nácvikem vedení skupiny pod přímou supervizí ostatních kolegů a lektorů.
Výstupy z učení
Student: ● rozumí teoretickému i praktickému využití metod a technik osobnostního a sociálního rozvoje zaměřených na oblast interpersonálních jevů;
● umí tyto metody a techniky aplikovat tak, aby proces vedl k předem stanovenému cíli;
● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast interpersonálních jevů a dokáže ji reflektovat v interakci s druhými;
● rozumí svému chování a jednání vůči druhým a vůči skupině ve které "vyrostl", je schopen interpretovat svou zkušenost účastníka a slyšet zkušenost supervizora;
● má přehled o literatuře související s metodami a technikami osobnostního a sociálního rozvoje.
Osnova
Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.). Rozvoj osobnostních kompetencí studentů jde v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Jde o ochutnávku technik vycházejích z oborů skupinové psychoterapie, gestalterapie, dramatické výchovy a dramaterapie transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie. Nejde o nácvik terapie ale možnou aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy. Seminář je zaměřen zejména na oblasti: - Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) - Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. - Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.
Literatura
    povinná literatura
  • SOJÁK, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3. info
  • VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 232 stran. ISBN 9788024744735. URL info
    doporučená literatura
  • ROUBAL, Jan. Gestalt terapie. In Vybiral,Z., Roubal, J. (Eds.). Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, s. 164-194. 615.8 – Psychoterapie. ISBN 978-80-7367-682-7. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. seminární práce 1.: Esejistické zpracování knihy na libovolné téma týkající se rozvoje osobnostní a sociální kompetence 2. seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 3. pohovor s lektory:
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Poznámka k četnosti výuky: blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.