SO128 Metodický kurz

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
6 dnů. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Žaneta Hrabcová (cvičící)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět/kurz je zaměřený na hry a pobyt v přírodě, praktické volnočasové aktivity, turistiku, tábornické a přírodovědné dovednosti, pohybové aktivity v přírodě, sebereflexní a sebepoznávací aktivity. Předmět je určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas. Obsah předmětu je zaměřený na: - plánování, metodiku a vedení vlastních volnočasových aktivit a her; - aktivní zapojení v rámci kurzu, na přípravu a organizaci volnočasových činností v outdoorovém prostředí; - aktivní participaci na reflektivním učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci předmětu/kurzu studující: - nastudují metodiku her, aktivit při pobytu v outdooru; - vytvoří praktické volnočasové aktivity pro klienty různých věkových skupin; - realizují sebereflektivní a sebepoznávací aktivity pod přímou supervizí odborných lektorů a ostatních studujících; - zpracují metodiku a výstupy jejich vedení v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit.
Výstupy z učení
Studující: - disponuje znalostmi v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové pedagogiky, zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení; - pracuje s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů; - připravuje, realizuje a vyhodnocuje lekce pro různorodé cílové skupiny; - reflektuje vlastní zkušenosti v rámci vedení týmu na volnočasových a zážitkově orientovaných kurzech.
Osnova
Studenti prezentují vlastní herní aktivity, vytváří si metodiku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti. Herní bloky (osnova předmětu): I. Hry seznamovací (icebreaky) / zahřívací a kontaktní hry (warm-ups). blok II. Hry na rozvoj sociálních dovedností (krátké iniciativní a týmové hry, tzv. dynamics). blok III. Hry na rozvoj strategie a spolupráce (delší kooperativní hry, tzv. problem solving). blok IV. Hry zaměřené na ekologicko / eviromentálně/socioekonomickou / multikulturní dimenzi globálních / tuzemských problémů. blok V. Hry kreativní (hry rozvíjející tvořivost, rozvíjející atmosféru, motoriku, zábavné hry, humor, sportovně rekreační / psychomotorické apod.). blok VI. Hry uzavírající, zaměřené na reflexi / na zpětnou vazbu / závěrečné zhodnocení.
Literatura
    doporučená literatura
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
  • ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
  • Svobodný čas : pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Edited by Zuzana Svobodová. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023, 186 stran. ISBN 9788024654744. URL info
  • MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
  • WORROLL, Jane a Peter HOUGHTON. Rok v lesní škol(c)e : venkovní hry a dovednostní aktivity na každé roční období. Translated by Vojtěch Ettler. 1. vydání. Brno: Kazda, 2020, 168 stran. ISBN 9788088316770. info
  • Experiential learning and outdoor education : traditions of practice and philosophical perspectives. Edited by S. J. Parry - Pete Allison. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xi, 134. ISBN 9780367279295. info
  • HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
  • DURRANT, Georgina. Hry pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Translated by Zuzana Musilová. Vydání první. Praha: Portál, 2023, 124 stran. ISBN 9788026220282. info
Výukové metody
Praktická instruktáž v outdooru, hra, diskuse.
Metody hodnocení
Typ výuky: Kurz (5 denní terénní metodická výuka). Požadavky k zápočtu: - aktivní účast a zapojení do naplánovaného výcviku a programu; - Metodický výstup: Studenti sami vedou v blocích techniky, zpracovávají metodiku a reflexní výstupy v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit, vytváří si kartotéku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti; - Odevzdání písemné závěrečné hodnotící zprávy vlastního výstupu a výstupů dalších týmů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SO128