PdF:SO128 Metodický kurz - Informace o předmětu
SO128 Metodický kurz
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 6 dnů. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Žaneta Hrabcová (cvičící)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět/kurz je zaměřený na hry a pobyt v přírodě, praktické volnočasové aktivity, turistiku, tábornické a přírodovědné dovednosti, pohybové aktivity v přírodě, sebereflexní a sebepoznávací aktivity. Předmět je určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas. Obsah předmětu je zaměřený na: - plánování, metodiku a vedení vlastních volnočasových aktivit a her; - aktivní zapojení v rámci kurzu, na přípravu a organizaci volnočasových činností v outdoorovém prostředí; - aktivní participaci na reflektivním učení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu/kurzu studující: - nastudují metodiku her, aktivit při pobytu v outdooru; - vytvoří praktické volnočasové aktivity pro klienty různých věkových skupin; - realizují sebereflektivní a sebepoznávací aktivity pod přímou supervizí odborných lektorů a ostatních studujících; - zpracují metodiku a výstupy jejich vedení v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit.
- Výstupy z učení
- Studující: - disponuje znalostmi v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové pedagogiky, zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení; - pracuje s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů; - připravuje, realizuje a vyhodnocuje lekce pro různorodé cílové skupiny; - reflektuje vlastní zkušenosti v rámci vedení týmu na volnočasových a zážitkově orientovaných kurzech.
- Osnova
- Studenti prezentují vlastní herní aktivity, vytváří si metodiku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti. Herní bloky (osnova předmětu): I. Hry seznamovací (icebreaky) / zahřívací a kontaktní hry (warm-ups). blok II. Hry na rozvoj sociálních dovedností (krátké iniciativní a týmové hry, tzv. dynamics). blok III. Hry na rozvoj strategie a spolupráce (delší kooperativní hry, tzv. problem solving). blok IV. Hry zaměřené na ekologicko / eviromentálně/socioekonomickou / multikulturní dimenzi globálních / tuzemských problémů. blok V. Hry kreativní (hry rozvíjející tvořivost, rozvíjející atmosféru, motoriku, zábavné hry, humor, sportovně rekreační / psychomotorické apod.). blok VI. Hry uzavírající, zaměřené na reflexi / na zpětnou vazbu / závěrečné zhodnocení.
- Literatura
- doporučená literatura
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
- ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
- Svobodný čas : pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Edited by Zuzana Svobodová. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2023, 186 stran. ISBN 9788024654744. URL info
- MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
- WORROLL, Jane a Peter HOUGHTON. Rok v lesní škol(c)e : venkovní hry a dovednostní aktivity na každé roční období. Translated by Vojtěch Ettler. 1. vydání. Brno: Kazda, 2020, 168 stran. ISBN 9788088316770. info
- Experiential learning and outdoor education : traditions of practice and philosophical perspectives. Edited by S. J. Parry - Pete Allison. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xi, 134. ISBN 9780367279295. info
- HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
- DURRANT, Georgina. Hry pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Translated by Zuzana Musilová. Vydání první. Praha: Portál, 2023, 124 stran. ISBN 9788026220282. info
- Výukové metody
- Praktická instruktáž v outdooru, hra, diskuse.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Kurz (5 denní terénní metodická výuka). Požadavky k zápočtu: - aktivní účast a zapojení do naplánovaného výcviku a programu; - Metodický výstup: Studenti sami vedou v blocích techniky, zpracovávají metodiku a reflexní výstupy v rámci zážitkové pedagogiky a volnočasových aktivit, vytváří si kartotéku her a seznamují se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti; - Odevzdání písemné závěrečné hodnotící zprávy vlastního výstupu a výstupů dalších týmů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SO128