SO151 Herní principy

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
3 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lujza Kotryová (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět Základy herního designu se zaměřením na larpy seznamuje studenty se základními herními principy právě na příkladu „live action role playing” her – larpů, a to jak teoreticky, tak i prakticky.Larp je označení pro specifický druh her založených na hraní role. V těchto hrách má každý hráč přidělenou roli konkrétní postavy, kterou během hry ztvárňuje. Oproti divadlu však nehrají hráči pro diváka, ale pro sebe samé a své spoluhráče. Existuje mnoho žánrů a forem larpů, od komorních (trvání 1-3 hodiny, 5-10 hráčů) po tzv. velkoprodukční trvající i několik dní za účasti desítek až stovek hráčů.
Hráč larpu se ujímá improvizovaného ztvárnění specifické role (ve smyslu fiktivní identity-osobnosti), kterou představuje v rámci kolektivně tvořeného příběhu. Hráč svými činy v roli ovlivňuje děj a spolutvoří tak příběh své postavy, ostatních postav, a tak i celé hry. Sám je stejným způsobem zpětně dějem ovlivňován. Potenciál rolových her spočívá v atraktivitě hraní role, intenzitě a uvěřitelnosti herního zážitku a vytvoření aktivního sdíleného sociálního prostředí. Ačkoliv larp vznikl zcela mimo kontext formálního vzdělání, dnes jej řadíme mezi aktivizující výukové metody propojující techniky dramatické výchovy, simulační a rolové hry.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na teoretické úrovni předat studentům vědomosti z oblasti vývoje rolových her a základních herních principů využívaných nejen v larpech, ale i v dalších společenských, deskových, počítačových hrách. Na praktické úrovni studenti sami projdou reflektovanou zkušeností hry komorního larpu. V sestavených týmech také navrhnou a otestují design vlastní larpové mechaniky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● definovat pojem larp
● pojmenovat základní herní principy využívané v rolových, deskových, počítačových hrách
● zařadit larp do systému aktivizujících výukových metod
● navrhnout a otestovat vlastní herní mechaniky, popř. celý larp
● využít larp a základní herní principy ve své další pedagogické činnosti
Osnova
  • ● Definice, typologie a historie larpu
  • ● Designový proces a designové myšlení
  • ● Příběh a cíle larpu
  • ● Herní mechaniky a gameplay
  • ● Postavy a vztahy v larpu
  • ● Prototypování a testování larpu
  • ● Dokumentace a práce v týmu
  • ● Edukační přesahy larpu
  • ● Reflexe vlastní zkušenosti hry larpu
  • ● Vytvoření týmu a vlastní návrh a otestování herní mechaniky
Literatura
  • NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 8072720201. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, praktická výuka, prezentace vlastních projektů, skupinová diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, vytvoření týmů a v nich návrh a otestování herní mechaniky.
Informace učitele
Další zdroje / Other sources:
• Kundrát, J., & Doleček, J. (2004). Metodika pro pedagogy. Tvorba larpů (nejen) v dopravní výchově. Brno: Centrum dopravního výzkumu, č. projektu TA02030358.


• Sandberg, C. (2004). Larp Art, Basic Theories. In Montola, M. & Stenros, J. (eds). Beyond Role and Play. Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination. Helsinki: Ropecon.


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.