SO173 Dílna aplikovaného dramatu

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
BA Magdalena Hanke (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO173/KombiSem01: Čt 3. 10. 17:00–18:50 učebna 19, Pá 4. 10. 9:00–16:50 učebna 19, 9:00–16:50 učebna 20, So 5. 10. 9:00–16:50 učebna 19, 9:00–16:50 učebna 20, L. Polánková
Předpoklady
SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
- Výuka probíhá formou 2 denní dílny. Studující denního i kombinovaného studia absolvují dílnu společně.
- Písemný záznam pracovní dílny.
- Písemná reflexe dílny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/17, pouze zareg.: 1/17, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s jednou z metod aplikovaného dramatu pod vedením zahraničního lektora. V podzimním semestru 2024 se pod vedením rakouské lektorky Magoa Hanke zúčastníme dílny na téma "Potenciál metod stínového divadla a divadla utlačovaných pro práci s cílovými skupinami v sociální pedagogice s ohledem na trauma respektující přístup" Metody Stínového divadla a Divadla utlačovaných nabízejí významný potenciál pro zapojení cílových skupin do sociální pedagogiky, zejména pokud jsou integrovány s trauma respektujícím přístupem. Obě techniky vytvářejí bezpečný a kreativní prostor pro sebevyjádření, který je při práci s jedinci, kteří zažili trauma, nezbytný. Obě metody podporují principy uvědomování si traumatu tím, že vytvářejí bezpečí, budují důvěru a podporují postupné vystavování náročným emocím nebo zážitkům. Tyto techniky pomáhají účastníkům rozvíjet odolnost, komunikační dovednosti a silnější smysl pro komunitu, díky čemuž jsou velmi účinné pro sociálně pedagogickou práci se zranitelnými skupinami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující bude:
- umět popsat a vysvětlit vybranou metodu aplikovaného dramatu,
- umět aplikovat získané dílčí poznatky a zkušenosti z dílny do své praxe lektora dramatu aplikovaného v oblasti sociální pedagogiky
- rozvíjet své komunikativní kompetence v cizím jazyce.
Osnova
  • Dílna vybrané metody dramatu aplikovaného v oblasti sociální pedagogiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Applied theatre : international case studies and challenges for practice. Edited by Monica Prendergast - Juliana Saxton. Chicago: Intellect, 2009, vii, 224. ISBN 9781841502816. info
  • THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang, 2003, 220 s. ISBN 9783039115389. info
    doporučená literatura
  • The applied theatre reader. Edited by Tim Prentki - Sheila Preston. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, xvi, 380. ISBN 9780415428873. info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. New York: Manchester University Press, 2005, x, 262. ISBN 0719073154. info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
Výukové metody
cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Studující prezentují vlastní návrh (dramatické lekce/projektu) jak získané poznatky a zkušenosti z dílny mohou využít ve své dramatické praxi v oblasti sociální pedagogiky. Studující odevzdá písemný záznam dílny.
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující absolvuje jím vybranou 2-denní dílnu aplikovaného dramatu se zahraničním lektorem. Studující si povede reflexivní deník v~průběhu dílny, odevzdá podrobný metodický popis dílny do odevzdávárny a s~garantkou předmětu reflektuje svou zkušenost.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SOk493/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO173