SO179 Tvůrčí psaní

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SO_DV Projekty DV
Studium literatury.
Písemná reflexe semináře.
Prezentace výstupů semináře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj a využití schopnosti psát, myslet a jednat tvořivě i v jiných oblastech než jen při psaní slohových útvarů, které se nacvičují ve škole. Vyučující se zaměří na rozvíjení individuálního stylu, rozvoj obrazotvornosti, jazykové experimentování a dovednost kompozičně vyvážit text. Půjde především o rozvoj různých způsobů myšlení, schopnost precizněji vnímat své pocity a své okolí, rozvoj estetického vnímání světa, rozvoj schopnosti originálně popisovat svět a vztahy mezi jevy reálné i fiktivní skutečnosti, rozvoj tvořivosti a hravosti.
Výstupy z učení
Studující bude s to:
napsat vlastní esej na téma tvůrčí práce;
využít tvůrčího psaní v odborném textu;
volného psaní na vybrané téma;
navrhnout možnosti využití metod a technik tvůrčího psaní s vybranou cílovou skupinou sociální pedagogiky.
Osnova
  • Tvůrčí psaní učební médium.
  • Historie oboru.
  • Tvůrčí psaní u nás.
  • Tvůrčí psaní z hlediska formativního.
  • Tvůrčí psaní z hlediska obsahu oboru.
  • Základ didaktiky slohu.
  • Základ tvůrčího psaní.
  • Techniky tvůrčího psaní techniky hledání témat, techniky stimulace k psaní, blokády při psaní, techniky psaní.
  • Cvičení a projekty.
Literatura
    povinná literatura
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
    doporučená literatura
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 152 s. ISBN 9788024716022. info
  • MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
  • FIŠER, Zbynek. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 2004. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999, 366 s. ISBN 80-7239-034-1. info
  • KUŽELOVÁ, Marie a Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 34 s. ISBN 8021012811. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy a. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, přímá práce s texty, kreativní myšlení, vlastní tvorba, presentace, domácí úkoly
Metody hodnocení
Studium odborné literatury - recenze na jednu knihu, písemná reflexe.
Informace učitele
Studující, kteří jsou v daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s garantkou předmětu. FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
KOLEKTIV. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno : Paido, 1997. ISBN80-85931-47-8.


KOMENSKÝ, J. A.: Škola hrou. In. Divadelní výchova. Praha : UDULT, 1970.


KOVALÍKOVÁ, S.Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.


MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1988. ISBN 80-7068-166-7.


MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9


PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3.


PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5.


PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0.


PAVLOVSKÁ, M; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo. Brno. CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X.


WAY, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.



BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : STROM, 1992. ISBN 80-1232-066-2.


ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : MU, 1992. ISBN 80-210-0233-9.


ČECHOVÁ, M. Tvořivostí učitelů k tvořivosti žáků? ČJL 47, 1996-97, č. 3-4, s. 68-81. ISSN 0090786


ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.


HICKSON, A.: Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.


HORÁČEK, L. Divadlo ve výchově aneb maďarská inspirace. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 1999, č. 1, s. 10. ISSN 1211-8001.


HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha : SPN, 1990. ISBN není uvedeno.


KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Praha : STROM, 1986. ISBN není uvedeno.


KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.


MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001.


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO179