PdF:SOk449 Vypravěčství - Informace o předmětu
SOk449 Vypravěčství
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0.6/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
-Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO131. - Předmět ve formě dvoudenní dílny je založen na získání praktických dovedností studujících sociální pedagogiky, které posléze mohou uplatnit v přímé praxi s cílovými skupinami. Proto je v předmětu požadována 100% účast. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- -Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO131. Cílem předmětu je získání základních vědomostí spojených obecně s fenoménem Vypravěčství, rozvoj praktických dovedností spojených s vypravěčským výkonem v aktu živého vyprávění - v návaznosti na využití práce s příběhem v praxi sociálního pedagoga. V rámci předmětu se studující zúčastní programu Živé knihovny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující bude umět:
- užívat (vyprávět) příběh v návaznosti na praxi sociálního pedagoga.
- pojmenovat základní principy metody živé knihovny
- reflektovat vlastní zkušenost z náslechu živé knihovny - Osnova
- Přehled témat k vypravěčství: - Živé vyprávění - speciální situace dorozumívání - Společenství příběhu – vypravěč, diváci, příběh - Příběh – stavba, konstrukce, konvence - Příběh psaný / vyprávěný - Materiál vers. dílo / příběh vers. jeho oživení v režimu teď a tady - Představivost, obrazotvornost, fantazie – ve vypravěčské praxi - Vypravěčovy nástroje obrazotvorby – mnohovrstevnatá komunikace - Vypravěčství jako řemeslo – řemeslník, nástroje, postupy, materiál, dílo - Tvůrčí práce s tématem příběhu, jeho zpracování pro živé vyprávění. - Živá knihovna
- Literatura
- povinná literatura
- Plachá, Z. (eds.) Živá knihovna jako metoda výuky aneb vzdělávání příběhem. ARPOK, o.p.s. D z https://eshop.arpok.cz/wp-content/uploads/2013/02/%C5%BDiv%C3%A1-knihovna-jako-metoda-v%C3%BDuky-aneb-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bhem.pdf
- VORÁČOVÁ, Barbora. Storytelling, aneb, Cesta do příběhu. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2022, 139 stran. ISBN 9788088429517. info
- doporučená literatura
- MCDRURY, Janice a Maxine ALTERIO. Learning through storytelling in higher education : using reflection & experience to improve learning. Sterling, VA: Kogan Page, 2003, 198 s. ISBN 0749440384. info
- GRUGEON, Elizabeth a Paul GARDNER. The art of storytelling for teachers and pupils : using stories to develop literacy in primary classrooms. London: David Fulton, 2000, xiii, 128. ISBN 1853466174. info
- The therapeutic use of stories. Edited by Kedar Nath Dwivedi. New York: Routledge, 1997, xvii, 237. ISBN 041515071X. info
- THOMAS, Gerald. The two traditions : the art of storytelling amongst French Newfoundlanders : Les deux traditions (Orig.). St. John's, Nfld.: Breakwater, 1993, 373 s. ISBN 1-55081-055-3. info
- MAGUIRE, Jack. Creative storytelling : choosing, inventing, and sharing tales for children. Illustrated by Dale Gottlieb. New expanded ed. Cambridge, MA: Yellow Moon, 1985, 200 s. ISBN 0938756354. info
- neurčeno
- Živá knihovna jako metoda výuky aneb vzdělávání příběhem
- Výukové metody
- cvičení, přednáška
- Metody hodnocení
- zápočet, 100% účast
- Náhradní absolvování
- V případě studijního zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující prostuduje povinnou literaturu uvedenou v~sylabu předmětu, z~níž si vypíše excerpta a dále absolvuje a písemně reflektuje náslech živé knihovny. S~garantkou předmětu dále diskutuje svá excerpta a získanou zkušenost z~živé knihovny.
- Informace učitele
- Základní a doporučená literatura: •Michala Piskačová: Vypravěčství jako případ současné slovesné tvorby, Brkola, 2013 •Michael Wilson: Storytelling and Theatre, Palgrave, 2006 •Jack Zipes: Creative Storytelling, Routledge, NY, 1995 Irina Ulrychová: Drama a příběh, Praha 2007 Jack Zipes: Speaking out: Routledge, NY, 2004 Jack Zipes: Fairy Tales and the Art of Subversion, NY, Routedge, 2006 E. Grugeon, P. Gardner: The art of Storytelling for Teachers and Pupils, David Fulton Publishers, UK, 2000 Janice McDrury, Maxine Alterio: Learning through Storytelling in Hugher Education, Kogan Page, NY, 2003 Gianni Rodari, The Grammar of Fantasy, NY, 1996 Dwivedi, Kedar Nath. The Therapeutic Use of Stories. London and New York: Routledge, 1997. s. 237. ISBN 0-415-15071-X Internetové zdroje: http://www.crickcrackclub.com/MAIN/ARTF.HTM http://www.sfs.org.uk/ http://story-telling.cz/index_cojestorytelling.html Ostatní zdroje: Procházková, Michaela. „Storytelling“ a jeho využití v práci s příběhem. Diplomová práce. Praha: AMU, 2002. s. 53.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk449