SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp237/01: Čt 18:00–19:50 učebna 41, M. Černý, M. Kaplánek
Předpoklady
NOW( SOp231 Koncepty volného času )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření. Je vyučován jako jeden integrovaný kurz s Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí (SOp231). Kurzy není možné absolvovat odděleně! Předpokladem je orientace v ostatních psychologických disciplínách (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenoménů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality. Kombinuje přístupy psychologické, filosofické, pedagogické i sociologické.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• pochopit roli vědy v životě člověka
• charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
• porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
• vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
• kriticky číst a interpretovat texty
• kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
• kriticky vnímat význam psychologie v procesu učení
• kriticky reflektovat poznatky multikulturní psychologie
• chápat vztah mezi etikou a morálkou a dokáže ho promítnout do své sociálně pedagogické praxe
Osnova
  • Platon, Sokrates, první školy a ideál kalokagathia
  • Vzdělávání jako ontologická proměna a vyčlenění: scholastika a její ideál poznání
  • Komenského všenápravný koncept vzdělávání a jeho myšlenková východiska v renesanční představě smyslu vzdělanosti
  • Descartes a vznik vědy; objektivismus a důraz na empirii jako osvícenecká cesta k poznání
  • Vznik moderní společnosti a sociální pedagogiky, nacionalisticky orientované přístupy ve filosofii výchovy a (sociální)pedagogice
  • Filosofická východiska reformních pedagogik
  • Dewey, demokratická škola a pragmatistická pedagogika
  • Patočkova filosofie výchovy
  • Paloušova koncepce výchovy
  • Posmoderní filosofie výchovy a hledání společných východisek, vzdělávání pro konkurenceschopnost
  • Soudobé pedagogické koncepce a jejich filosofická východiska, kritika čistě empirické pedagogiky
  • Floridi a jeho koncepce infosféry, distribuovaná kognice a konektivistické teorie
  • Informační gramotnost jako předpoklad pro učení se; informační chudoba, technologie ve vzdělávání jako hodnota
Literatura
    povinná literatura
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
  • ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
  • LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Edited by Dominik Lukeš. Vydání první. Praha: Triáda, 2006, 655 strana. ISBN 808613878X. info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
    doporučená literatura
  • Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita
  • Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
  • Johnson, M. (2008). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. University of Chicago Press.
  • DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
  • LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 280 s. ISBN 80-7294-071-6. info
Výukové metody
přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.

Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student k ní v předstihu 5 pracovních dní odevzdá kritickou esej (v rozsahu 5-10 normostran včetně zdrojů) reflektující vybrané dílo ze seznamu doporučené četby. V ní identifikuje filosofické přístupy a prameny díla a kriticky je reflektuje.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOp237