PdF:SOk851 TV3 Didaktika tělesné výchovy - Informace o předmětu
SOk851 Tělesná výchova 3: Didaktika tělesné výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOk831 Tělesná výchova 1 && SOk841 Základy pohybových aktivit 2
Předmět je orientován na didaktiku tělesné výchovy s její aplikací v řízených pohybových aktivitách v rámci výchovných a volnočasových aktivit. Konzultace se zaměřují na didaktické uplatnění poznatků a dovedností získaných v předmětech specializace tělesná výchova. Po úvodní ukázce řízené pohybové aktivity v rámci cvičební jednotky studenti realizují vyučovací pokusy s následnou reflexí a sebereflexí. Součástí reflexe jsou výsledky systémových didaktických pozorování cvičební jednotky zúčastněnými studenty. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické a praktické poznatky do řízených pohybových aktivit dětí a mládeže. Na základě absolvovaného vyučovacího pokusu a prováděných reflexí je způsobilý koncipovat a realizovat řízené pohybové aktivity v souladu s věkovými, fyzickými, zdravotními a sociálními předpoklady dětí a mládeže.
- Osnova
- 1–2 Posuzování řídící činnosti pedagoga a cvičební činnosti žáků, metody a přístupy k pozorování a hodnocení pohybových aktivit, kritéria efektivnosti a intenzity pohybových aktivit.
- 3–4 Reflektovaná ukázka cvičební jednotky.
- 5–12 Příprava a realizace vyučovacích pokusů jednotlivých studentů (metodické výstupy). Využití základních metod pozorování pohybových aktivit při reflexi a sebereflexi metodických výstupů studentů.
- 13–14 Shrnutí výsledků pozorování a hodnocení vyučovacích pokusů studentů v hodinách tělesné výchovy.
- Literatura
- povinná literatura
- FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky : školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 151 s. ISBN 9788024618548. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
- NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 46 s. ISBN 8021026421. info
- MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 8085783177. info
- doporučená literatura
- MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzity ve spolupráci s MSD, 2010, 280 s. ISBN 978-80-210-5371-7. info
- neurčeno
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8891-7. epub url info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktické ukázky, reflektovaný metodický výstup.
- Metody hodnocení
- Reflektovaný metodický výstup, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk851