SP3669 ICT - Special eduration

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP3669/KombiSem01: Fri 23. 2. 8:00–13:50 učebna 28a, Sat 23. 3. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem01: Mon 19. 2. 14:00–17:50 učebna 28a, Mon 4. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, Mon 18. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem02: Mon 26. 2. 14:00–17:50 učebna 28a, Mon 11. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, Mon 25. 3. 14:00–17:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3669/PrezSem03: Tue 20. 2. 9:00–12:50 učebna 28a, Tue 5. 3. 9:00–12:50 učebna 28a, Tue 19. 3. 9:00–12:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the possibilities of digital support of people with disabilities, taking into account their specific needs according to the type of their disabilities (visual impairment, hearing impairment, physical disability, specific learning disabilities ...).
Learning outcomes
the student is oriented in the field of assistive, information and communication technologies
knows how to adapt teaching materials
can design a procedure for selecting the appropriate aid or technology
Syllabus
  • Assistive technologies.
  • Computer communication for people with disabilities (emails, chat, blogs, Twitter, Skype, Google).
  • ICT in Framework Educational Programs.
  • Teacher Digital Competence Framework.
  • Computer, digital, media and information literacy.
  • Conditions for editing teaching materials
  • Touch technologies in education, applications and their use
  • Robots and robotic aids in education
  • Web accessibility issues (content, formatting, controls, tables, labeling of images, videos, naming of pages,...).
  • Electronic support for teaching (e-learning).
  • Special compensatory aids for working with digital technologies.
  • Special software.
  • IT and human health.
Literature
    required literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v platném znění)
  • MŠMT, Rámec digitálních kompetencí učitele
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
    recommended literature
  • Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy (Multimedia Technologies and their Use in Children with Special Education Needs in Inclusive School Settings). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 pp. ISBN 978-80-210-8109-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ and Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání (Learning with Tablets - Use of Mobile Technology in Education). Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 pp. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol (ICT in Elementary Schools). I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 pp. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
    not specified
  • Sak, P. a kol. (2007) Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál.
  • http://www.helpnet.cz/
  • Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • MŠMT. (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
  • Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
  • Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Role of Framework Educational Programmes in Developing Digital Literacy of Pupils with Special Educational Needs). Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, p. 1-5. ISSN 1214-9187. info
Teaching methods
Expert text study, discussion of expert texts and practical examples.
Assessment methods
Infographics processing. Project elaboration according to the assignment in teaching. The rating is usually composed of 4 criteria, each rated 10 points. Successful mastering requires at least 70%. Criteria for evaluation: factual accuracy, text comprehension, modification and appearance, insertion of work in the IS of the IS.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 2 bloky pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SP3669