SPk522 Podpůrná opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Intaktní komunikační schopnost; předmět si zapisují studentky a studenti logopedie a surdopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Surdopedie:
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.

Logopedie:
Cílem předmětu je studenty seznámit s problematikou poskytování podpůrných opatření žákům s narušenou komunikační schopností – se souvisejícími legislativními předpisy, s činností poradenských zařízení, skladbou a charakteristikou stupňů podpůrných opatření, specifiky jejich výběru a skladby, možnostmi mezioborové spolupráce v rámci komplexní podpory žáka s narušenou komunikační schopností.
Výstupy z učení
Surdopedie:
• Student se orientuje se v nové školské legislativě;
• dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy;
• je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán;
• se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.

Logopedie:
Student se orientuje v terminologii a legislativě související s podpůrnými opatřeními;
zná vymezení činnosti poradenských zařízení v kontextu poskytování podpůrných opatření;
orientuje se ve skladbě podpůrných opatření 1.-5. stupně.
Osnova
  • Surdopedie:
  • Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce.
  • • 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření.
  • • Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření).
  • • Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP.
  • • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu).
  • • Obecná charakteristika podpůrných opatření.
  • • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení:
  • Oblast podpory: Organizace výuky;
  • Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem;
  • Oblast podpory: Intervence;
  • Oblast podpory: Pomůcky;
  • Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání;
  • Oblast podpory: Hodnocení;
  • Oblast podpory: Příprava na vyučování;
  • Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní;
  • Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem;
  • Oblast podpory: Úprava prostředí.
  • Logopedie:
  • • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – s narušenou komunikační schopností.
  • • Žák s narušenou komunikační schopností – specifika obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb.
  • • Vymezení obsahu podpůrných opatření a jejich stupňů.
  • • Činnost školského poradenského zařízení v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce.
  • • Činnost školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření, spolupráce s pedagogy, metodické vedení.
  • • 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. Analýza a diskuse – případové studie.
  • • Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). Případové studie – analýza a diskuse.
  • • Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. Adaptace metod a forem výuky u žáků s narušenou komunikační schopností – případové studie – analýza a diskuse.
  • • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami).
  • • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky). Využití systémů AAK ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • • RVP ZV – specifika úprav v rámci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
    povinná literatura
  • Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP.
  • Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL
  • Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP.
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
    doporučená literatura
  • Legislativní předpisy vztahující se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – s narušenou komunikační schopností – a poskytování poradenských služeb a implementaci podpůrných opatření.
  • ALLEN, Susan G. Auditory perception test for the hearing impaired. Third edition. San Diego, CA: Plural Publishing, 2015, 87 stran. ISBN 9781597565905. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-167-6. URL info
  • EASTERBROOKS, Susan R. a Ellen L. ESTES. Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language : a guide for educators and families. Edited by Mary Ellen Nevins. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xvii, 205. ISBN 9781412927338. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: Paido, 2005, 267 s. Paido. ISBN 80-86633-38-1. info
Výukové metody
Surdopedie:
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse

Logopedie:
Seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
Surdopedie:
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek) a ústní zkouška. Student vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4.

Logopedie:
Zpracování případové studie dítěte/žáka s PO a její prezentace; písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí), ústní zkouška.
Informace učitele
Barvíková, J. a kolektiv (2015) Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP.
Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP.
Fitzpatrick, M. E., Doucet, S. P. (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme.
Gifford, H. R. (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc.
Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál.
Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Madell, R. J., Flexer, C. (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme.
Opatrilová, D. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing.
Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál.
Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.

Logopedie:
Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál.
Novosad, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
Svoboda, M. a kol. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL.
Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPk522