SZ6052 Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Jana Veseláková (náhr. zkoušející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( SZ6652 Educational and Psychological Assessment in Teaching Practice )
Soubežně s předmětem musí student absolvovat pedagogickou praxi, v jejímž rámci realizuje diagnostickou činnost ve výuce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je umožnit budoucím učitelům zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky na sobě samých a v konkrétních školních aplikacích.


Cílem je:
  • umět pracovat s informacemi o procesu učení a jeho výsledcích, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole,
  • umět získat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků, screening běžných problémů i práci se školní třídou jako skupinou.

  • Jedná se o navazující kurz, kterému předchází úžeji koncipovaný kurz v bakalářském studiu.


    Studenti se učí:
  • pracovat s daty dostupnými ve škole validním a reliabilním způsobem pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence bassed instruction),
  • identifikovat indikátory případných problémů, využít dostupná data či dosbírat potřebná,
  • zvolit si vhodný nástroj, vyhodnotit data a interpretovat je
  • navrhnout opatření, evaluovat je,
  • na základě dat rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe
  • komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům.
  • Výstupy z učení
    Na konci tohoto kurzu student:
  • vysvětlí použití vhodných metod pro diagnostikování výsledků žáků a jejich chování,
  • znalosti z pedagogické diagnostiky uplatňuje při diagnostikování žáka*yně v praxi,
  • formuluje cíl komplexnějšího diagnostického postupu, zvolí vhodné diagnostické nástroje a zdroje informací,
  • získaná data analyzuje základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni,
  • spolužákovi poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu k jeho výsledkům práce na základě znalostí a zkušeností s pedagogickým diagnostikováním.
  • Osnova
    • Blok 1 Diagnostika výsledků žáků (vyučuje pedagog)
    • Zadání portfoliového úkolu, požadavků na ukončení předmětu. Příklad inspirativní praxe a práce s ním.
    • Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků v učení. Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Žákovské prekoncepty a miskoncepty (concept cartoons, pojmové mapy).
    • Blok 2 Diagnostika chování(vyučuje psycholog)
    • Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence.
    • Blok 3 Školní didaktické testy (vyučuje pedagog) Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace). Gradované úlohy.
    • Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.​​
    • Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení.
    • Blok 4 Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle
    • Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle. Systém poradenství ve školství. Spolupráce s odborníky při diagnostikování žáků a hledání vhodných opatření na podporu jejich učení a rozvoje. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Autodiagnostika v práci učitele.
    • Blok 5 Diagnostika nadání
    • Diagnostika nadání (samostudium)
    Literatura
      povinná literatura
    • Standardy pro pedagogické a psychologické testování. 1. české vyd. Praha: Testcentrum, 2001, 192 s. ISBN 8086471071. info
    • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 239 stran. ISBN 9788073677558. info
    • Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Práca: Bratislava.
    • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
    • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
    • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
      neurčeno
    • BROOKHART, Susan M. a Anthony J. NITKO. Educational assessment of students. Eighth edition. NY: Pearson, 2019, xiv, 535. ISBN 9780134807072. info
    • NITKO, Anthony J. a Susan M. BROOKHART. Educational assessment of students. Sixth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 482. ISBN 9781292041025. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, skupinová diskuse, domácí příprava, četba
    Metody hodnocení
    Kritéria pro udělení zápočtu:
  • aktivní účast a participace studentů na výuce,
  • písemné zpracování portfoliového úkolu a jeho sebehodnocení,
  • hodnocení práce spolužáka a zkvalitnění své práce na základě zpětné vazby spolužáka,
  • představení výsledků své práce na závěrečném kolokviu,
  • plnění průběžných úkolů včetně samostudia,
  • průběžné formativní sebehodnocení jádrových výstupů předmětu.
    Informace učitele
    • Předmět je vázán na učitelskou praxi a je nezbytné ho plnit v rámci praxe. Předmět vyžaduje aktivní práci s žákem, spolupráci s vyučujícím v rámci praxe a aktivní prezentaci na kolokviu ve skupině.
    • Student Erasmus programu: Student, jemuž je udělen ISP na Erasmus+ program se registruje do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studuje dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracují na splnění portfoliového úkolu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny skupiny Erasmus. Student s uděleným ISP má právo na ukončení povinného nebo povinně volitelného předmětu i mimo zkouškové období, a to v průběhu semestru bezprostředně následujícím po semestru, v němž pobýval na zahraniční vysoké škole nebo na zahraniční pracovní stáži. Student se dohodne s vyučujícím na termínu ukončení předmětu.
    Studijní opora
    https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SZ6052/index-GFXtWM.qwarp
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SZ6052