SZ6077 Praktikum environmentální výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 26. 2. 11:10–15:35 Lipka-Kamenná, Po 5. 3. 11:10–15:35 Lipka-Kamenná, Po 12. 3. 11:10–15:35 Lipka-Kamenná, Po 19. 3. 11:10–15:35 Lipka-Kamenná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: min. 10
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na hlubší pochopení principů a metod environmentální výchovy a na motivaci k jejich osvojení a uplatňování v praxi. Cílem je hlouběji proniknout do dvou základních přístupů v oblasti environmentální výchovy. Prezentovaná témata a praktické ukázky přístupů ukazují možnosti výuky o přírodě, kultuře a člověku ve smyslu nové kultury učení a vyučování. Těžiště tvoří environmentální aspekty ve vzdělávacím obsahu, ukázky osvědčených přístupů k environmentální výchově, zejména učení kontaktem s přírodou badatelsky orientované výuce; práci s přírodními materiály; výtvarnými technikami; pozorování přírodních dějů; učení příběhy apod.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: popsat a objasnit uvedené přístupy na konkrétních příkladech; používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení činností pro žáky, založených na zvoleném přístupu, realizovat je a (sebe)reflektovat ve studijní skupině.
Osnova
  • Zázraky v přírodě (skleníkový efekt, fotosyntéza, dekompozice, bioklimatizace a ekosystém). Shrnutí základních ekologických pojmů a environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO: Výuka kontaktem s přírodou (badatelsky orientovaná výuka, učíme se v zahradě, práce s přírodními materiály, výtvarné techniky, praktická pozorování přírodních dějů). Výuka příběhy (story-telling, ekonaratologie (vyprávění příběhů) příběhy z historie krajiny, reálné příběhy (DDT – Mlčící jaro, energeticky soběstačná obec Kněžice apod.), využití metodických publikací (Pohádková zahrada, Zelený ostrov, Luční školka, Studánky ap.). Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných environmentální výchově – prezentace výsledků práce studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí : pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. První dotisk prvního vydá. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2015, 198 stran. ISBN 9788021070639. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vydání. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005, 158 stran. ISBN 8021037504. info
  • PALMER, Joy. Environmental education in the 21st century : theory, practice, progress and promise. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1998, xiv, 284. ISBN 0415131979. info
    doporučená literatura
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 320 s. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
Výukové metody
Diskuze, simulační hry, skupinová práce, praktická cvičení
Metody hodnocení
Rozprava k závěrečné práci v rozsahu 1-3 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání max. 15 minut.
Informace učitele
Horká, H. (2000). Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000. Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005. Máchal, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000. Natr, L. (2011). Příroda, nebo člověk?: služby ekosystémů. Praha: Karolinum. Máchal, A., Nováčková, H.  Sobotová, L. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SZ6077