So220 Aplikované drama

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- Výuka denního studia probíhá pravidelně každý týden 2h.
- Výuka kombinovaného studia probíhá v menších blocích v celkovém rozsahu 12h.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky prostřednictvím příkladů dobré praxe. Aplikované drama je zastřešujícím pojmem pro práci s dramatem ve výchově, v terapeutickém a komunitním prostředí v závislosti na určité míře použití dramatu s dalšími disciplínami, které těží z odvětví filozofických a sociálních věd jako jsou kulturální studia, kulturní etnografie, pedagogika, psychologie, sociologie, antropologie.
Výstupy z učení
Studující budou umět definovat pojmy aplikované drama, dramatická výchova; vysvětlit vliv vybraných divadelních hnutí a pedagogických proudů na podobu dnešního aplikovaného dramatu: politické divadlo, divadlo ve výchově a komunitní divadlo, Freireho pedagogika utlačovaných a progresivní pedagogika; navrhnout vhodnou metodu z oblasti aplikovaného dramatu pro práci s různými cílovými skupinami sociální pedagogiky.
Osnova
  • Úvodní dílna dramatické výchovy. Představení příkladů dobré praxe např: Preventivní programy na ZŠ formou dramatických lekcí. Divadlo ve výchově na školách. Divadlo utlačovaných s lidmi bez domova, s mladými lidmi v ústavní péči. Živá knihovna s lidmi se zkušeností s těžkou životní situací (např. s bezdomovectvím, s domácím násilím, se závislostí). Storytelling při práci se seniory. Loutka jako nástroj komunikace při práci se seniory. Gestalt Theatre Therapy v pedagogickém kontextu. Playback divadlo v kontextu válečného konfliktu, vzdělávání. Aj.
Výukové metody
cvičení, přednáška, diskuse
Metody hodnocení
80 % účast, kolokvium
Informace učitele
Studující, kteří jsou v daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s garantkou předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.