VVb023 Komunikační aspekty tvorby

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. Mgr. Vladimír Havlík (cvičící)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ukázat výchovu uměním jako formu pedagogického působení, která otvírá také k jinému pojetí jednání, než je účelově racionální jednání. Kurz hledá didaktické formy výtvarné výchovy, jež by posilovaly dispozici k jednání na veřejnosti - tvořivému, hravému, kreativnímu a odvážnému. Předestírá aspekty tvorby a výtvarně vyjadřovacích prostředků směrem k možnosti rozvoje komunikačních dovedností.
Výstupy z učení
- Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociokulturní.
- Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na edukaci.
- Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice a argumentovat v jeho prospěch.
Osnova
  • teorie jednání a typologie jednání
  • racionální volba, její podmínky, alternativy (volnost, determinace, autenticita, spontaneita, nejistota, odvaha)
  • zkušenost, postoj a promluva jako performativní akt
  • podmínky tvořivého jednání
  • setkání a komunikace, dialog
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Masarykova univerzita, Brno, 2002.
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 96-123).
  • NOHEJL, M.: Jednání, diskurz, kritika. Myslet společnost. SLON, Praha, 2007.
  • BELL, C.: Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford Univgersity Press, USA, 2009.
  • ŠVEC, O.: Filosofie jednání. OIKOYMENH, Praha, 2006.
  • PELCLOVÁ, N.: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, s. r. o., Praha, 2010.
Výukové metody
teoretická a praktická příprava
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.