PdF:VVb023 Aspekty tvorby - Informace o předmětu
VVb023 Komunikační aspekty tvorby
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. Mgr. Vladimír Havlík (cvičící)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je ukázat výchovu uměním jako formu pedagogického působení, která otvírá také k jinému pojetí jednání, než je účelově racionální jednání. Kurz hledá didaktické formy výtvarné výchovy, jež by posilovaly dispozici k jednání na veřejnosti - tvořivému, hravému, kreativnímu a odvážnému. Předestírá aspekty tvorby a výtvarně vyjadřovacích prostředků směrem k možnosti rozvoje komunikačních dovedností.
- Výstupy z učení
- - Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociokulturní.
- Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na edukaci.
- Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice a argumentovat v jeho prospěch. - Osnova
- teorie jednání a typologie jednání
- racionální volba, její podmínky, alternativy (volnost, determinace, autenticita, spontaneita, nejistota, odvaha)
- zkušenost, postoj a promluva jako performativní akt
- podmínky tvořivého jednání
- setkání a komunikace, dialog
- Literatura
- BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Masarykova univerzita, Brno, 2002.
- PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 96-123).
- NOHEJL, M.: Jednání, diskurz, kritika. Myslet společnost. SLON, Praha, 2007.
- BELL, C.: Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford Univgersity Press, USA, 2009.
- ŠVEC, O.: Filosofie jednání. OIKOYMENH, Praha, 2006.
- PELCLOVÁ, N.: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, s. r. o., Praha, 2010.
- Výukové metody
- teoretická a praktická příprava
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVb023