XVV04 Výtvarné projekty

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování XVVp04.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je koncipovat a realizovat výtvarné projekty pro předškolní vzdělávání, které nabídnou dětem příležitost vzdělávání přiměřenými zážitkovými metodami a formami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - reflektovat praxi výtvarných činností; - uplatňovat zážitkové formy vzdělávání; - koncipovat, realizovat a reflektovat výtvarnou řadu.
Osnova
  • Výtvarné řady a projekty a jejich uplatnění v předškolním vzdělávání Základní principy tvořivých výtvarných činností a jejich aplikace v praxi (tvořivé a bezpečné prostředí, diferenciace a individualizace, komunikace a spolupráce, učení ke kreativitě, učení v souvislostech Vytváření situací učení "ponořením" jako učením se v činnosti Respektování a aplikace principu tzv. blízké zkušenosti dítěte ve vzdělávací situaci Pochopení a transfer do praxe principu "různorodosti a odlišnosti dětí” (chápání odlišnosti jako cenného zdroje pro účinnější učení). Plánování výtvarných činností s důrazem na práci s náhodou, hrou, otevřený konec a experimentální a badatelský charakter. Promyšlenost, organizace, řízení, schopnost improvizace a flexibilita v plánování učitele Kulturní, umělecké či přírodní památky v okolí mateřské školy jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností - utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby. Představení a reflexe realizovaných výtvarných činností sdílení zkušeností v pedagogické praxi (video, audiozáznamy, fotodokumentace) - realizováno v součinnosti s předmětem Reflektovaná praxe k výtvarným projektům
Literatura
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
Výukové metody
teoretická příprava; skupinové a individuální projekty; samostudium odborných, inspiračních a metodických zdrojů, reflektivní techniky
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři, splnění dílčích skupinových úkolu, představení výstupů, vlastní i společná reflexe. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace), realizace projektu v rámci předmětu Reflexivní praxe k výtvarným projektům a reflexe v rámci tohoto semináře. Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného audiozáznamu, videa či fotosekvencí. Reflexe. Vytvořený soubor - souvislý text doplněný o rozšiřující poznatky vyplývající ze společné závěrečné reflexe spolu s foto a videodokumentací - uložen v odevzdárně do určeného data.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/XVV04