ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
- Osnova
- 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
- Literatura
- doporučená literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
- Osnova
- 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
- Literatura
- doporučená literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: Čt 8:00–8:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/02: Po 13:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/03: Po 15:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/04: Čt 9:00–9:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/05: St 14:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen., studenti III. ročníku - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
- Osnova
- 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
- Literatura
- doporučená literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: Po 14:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/02: Po 15:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/04: St 10:00–10:50 učebna 2, I. Frýzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
- Osnova
- 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
- Literatura
- doporučená literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: St 9:20–11:00 učebna 2, I. Frýzová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: Po 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/02: Po 14:50–15:35 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/03: Po 11:10–11:55 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/04: Po 13:00–13:45 učebna 2, I. Frýzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/02: Po 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/03: Po 13:55–14:40 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MP_DIVZ/04: Út 12:05–12:50 učebna 7, I. Frýzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: Čt 14:50–15:35 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/02: Čt 13:55–14:40 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/03: Čt 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/04: Čt 13:00–13:45 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:05–12:50 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 7:30–8:15 učebna 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Svobodová (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Čt 18:00–18:45 učebna 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- St 14:20–15:05 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Po 12:30–13:15 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 14:20–15:05 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 12:30–13:15 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a vypracování příprav na vyučovací hodinu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející) - Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a vypracování příprav na vyučovací hodinu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: St 9:20–10:05 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/02: St 10:15–11:00 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/03: Po 8:30–9:15 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/04: Po 12:50–13:35 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ZS1MP_DIVZ/06: Út 8:30–9:15 učebna 39 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení ústní zkouškou
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ
Pedagogická fakultapodzim 2003
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)