PdF:ZS1MP_PD2 Praktikum didaktiky IVZ II - Informace o předmětu
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_PD2/01: Út 10:00–11:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček
ZS1MP_PD2/02: Út 12:00–13:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček
ZS1MP_PD2/03: Út 14:00–15:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček - Předpoklady
- Absolvování předmětů: ZS1BP_IVZ1,ZS1BP_IVZ2,ZS1BP_IVZ3,ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_PAEK,ZS1BP_ZBUC, ZS1BP_PBGP, ZS1MP_PD1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá znalostí studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o společnosti, především pak s nejčastějšími chybami a obecně neplatnými generalizacemi, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a událostí. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů;
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce;
- kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
- pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a událostí volit vhodné příklady a postupy;
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální.
- Osnova
- 1.Pojetí vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v kurikulu, učebnicích a dalších didaktických prostředcích, návaznosti 2. Učební úlohy ve vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (práce s cíli a zprostředkování obsahů) 3. Učebnice, didaktické pomůcky a materiály, miskoncepty 4. Výuka práce s mapou, specifika zeměpisných a dějepisných témat ve výuce na 1. stupni ZŠ 5. Výuka regionů ČR a Evropy 6.Chronologie, dějiny okolo nás 7.Dějiny 20. století ve výuce, příklady aktivit, problémová témata 8. Místně zakotvené učení: možnosti terénní výuky ve vlastivědném učivu 9. Terénní výuka – zákony, učebnice, materiály
- Literatura
- Machalová
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., 2001, roč. 10, č. 3, s. 77-85. ISSN 1211-4669. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido, 1996, 44 s. ISBN 80-85931-29-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- diskuse, výklad, výstupy studentů, terénní výuka, vzájemné hodnocení
- Metody hodnocení
- - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
- Student si kriticky posoudí dostupné materiály pro výuku a měnícího se poznání v oblasti společenských věd. Aktivně se zajímá o dění ve svém oboru a zapojuje se do celoživotního vzdělávání zaměřeného na oborovou didaktiku předmětů o společnosti. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení:
1) Aktivní účast (max. 2 neomluvené absence) 2) Kvalitní plnění průběžných úkolů (zpracování časového a tematického plánu, vypracování příprav na vyučovací hodiny, jejich vrstevnické hodnocení, opravy příprav na základě vrstevnického hodnocení a případných připomínek vyučujících) dle stanoveného harmonogramu a kritérií. Na každém semináři bude zadán úkol s termínem vypracování do úterý následujícího týdne. V hodnocení bude zohledněna kvalita vypracování průběžných úkolů (možnost max. 2 oprav nedostatečně nebo nekvalitně zpracovaného úkolů) i kvalita závěrečné přípravy hodnocené vyučujícím. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ZS1MP_PD2