Ze0122 Didaktika geografie pro bakalářské studium

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět odpovídá svým zaměřením názvu a pojetí studijního oboru – Zeměpis se zaměřením na vzdělávání. Zabývá se zejména začleněním obsahu jednotlivých geografických disciplín obsažených v Bc. studiu do současného kurikula základní školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat didaktické a oborové pilíře učitelské způsobilosti studentům a s pomocí pilířů vystavět základ didaktiky geografie pro základní a střední školy.
V předmětu si položíme a zodpovíme základní otázky pilířů Progresivní cíle, Hodnocení stojí na začátku plánování výuky, Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty, Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení a Geografické myšlení.
Výsledkem analytické činnosti studentů jsou náměty (materiály a schémata) pro tvorbu výukových příprav v navazujícím semestru.
Výstupy z učení
Studenti realizují analýzy v těchto pilířích s těmito výstupy:
Úvodní hodina:
- Roztřídí specifika jednotlivých pilířů, popíše jejich provázanost, tvoří seznam materiálů pro analýzy

Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty:
- Charakterizuje zařazení geografie v kurikulu základní (střední) školy.
- Zhodnotí, jak je implementováno učivo dílčích geografických disciplín vzhledem k očekávaným výstupům v kurikulu základní a střední školy.
- Charakterizuje podobu geografie v učebnicích pro ZŠ (SŠ).
- Popíše představu provázání klíčových kompetencí s geografickými koncepty.

Geografické myšlení:
- Pojmenuje specifika geografie jako vyučovacího předmětu.
- Charakterizuje a na příkladech vysvětlí moderní trendy ve výuce geografie.
- Charakterizuje podstatu geografického myšlení ve vzdělávání.

Hodnocení stojí na začátku plánování výuky:
- Charakterizuje možnosti hodnocení ovlivňující rozvoj geografického myšlení.

Progresivní cíle:
- Popíše různé modely výstavby kurikula na jednotlivých stupních škol.
- Charakterizuje progresi geografického myšlení.
- Charakterizuje navazování a provazování geografických konceptů.

Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení:
- Charakterizuje druhy učebních úloh, kterými může rozvíjet geografické myšlení.
Osnova
  • Základem činnosti studentů jsou analýzy kurikulráních dokumentů, jako jsou RVP, učebnice a vlastních pojmových map a tabulek z předchozí výuky.
  • Analýzy studenti realizují v těchto pilířích v této osnově:
  • Úvodní hodina
  • Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty
  • Geografické myšlení
  • Hodnocení stojí na začátku plánování výuky
  • Progresivní cíle
  • Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení
Literatura
    povinná literatura
  • ENSER, Mark. Powerful geography : a curriculum with purpose in practice. First published. Carmarthen, Wales, UK: Crown House Publishing Limited, 2021, v, 182. ISBN 9781785835117. info
  • SPURNÁ, Michaela, Eduard HOFMANN a Petr KNECHT. Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie. Geografické informácie. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, roč. 26, č. 1, s. 58-71. ISSN 1337-9453. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17846/GI.2022.26.1.58-71. URL info
    doporučená literatura
  • The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association, 2017, 351 stran. ISBN 9781843773771. info
  • MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/.
Výukové metody
Analýza základních stanovaných materiálů a dokumentů.
Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji.
Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na každém semináři.
Metody hodnocení
Vypracování zadaných cvičení do stanoveného termínu, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
Test složek z 5 otevřených otázek z povinné literatury.
Aktivní účast na individuálním (hodinovém) rozhovoru zaměřeném na budování vlastní učitelské oborové identity.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.