PdF:Pd1ZK_DCP2 Didaktika čtení a psaní II - Informace o předmětu
Pd1ZK_DCP2 Didaktika čtení a psaní II
Pedagogická fakultajaro 2000
- Rozsah
- 0/0/8. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslava Novotná (přednášející) - Garance
- Mgr. Miroslava Novotná
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová - Předpoklady
- Pd1ZK_DCP1 Didaktika čtení a psaní I
Předpokladem je absolvování podzimního semestru ukončeného zápočtem. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (něm.) (program PdF, M-ZS4)
- Osnova
- Cíle vyučování čtení v osnovách programů schválených MŠMT. Čtení jako součást výuky českému jazyku v primární škole.
- Faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost.
- Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Problematika tichého a hlasitého čtení.
- Čtení s porozumění jako cíl a prostředek dalšího vzdělávání.
- Čtení a jeho vliv na rozvoj kognitivního procesu.
- Pedagogické a psychologické aspekty rozvoje čtenářských dovedností. Zpracování informací, kódování a dekódování signálů.
- Práce se souvislým textem (vyprý ávění, výklad, pouzie, dokumenty)a s nesouvislým textem (diagramy, obrázky, tabulky, grafy)
- Diagnostika porozumění, práce se standardizovanými a nestandardizovanými testy,
- Nestandardizované testy, tvorba otázky jako diagnostického prostředku.
- Literatura
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1994, 91 s., pří. info
- SRNCOVÁ, Jana. Levorukost u dětí předškolního a mladšího školního věku. 1990, 98 s. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
- TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 224 s. info
- TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1983, 198 stran. info
- BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1981, 102 s. info
- PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 91 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2000, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2000/Pd1ZK_DCP2