CJ5_SCJ Stylistika českého jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Předpoklady
Předpokladem je složení zkoušek ze syntaxe a slovotvorby ČJ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoretické i praktické zvládnutí stylové diferenciace českého jazyka. Charakteristika základních funkčních stylů, stylová sféra, stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy. Stylistická hodnota stálá a proměnná (kontextová). Kompozice textu, stylistické postupy a stylistické útvary.
Osnova
  • Teoretické i praktické zvládnutí stylové diferenciace českého jazyka. Charakteristika základních funkčních stylů, stylová sféra, stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy. Stylistická hodnota stálá a proměnná (kontextová). Kompozice textu, stylistické postupy a stylistické útvary.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK a Eva MINÁŘOVÁ. Stylistika současné češtiny. Praha: Institut sociálních vztahů - nakladatelství, 1997, 284 s. ISBN 80-85866-21-8. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Další literaturu oboru (monografie, vysokoškolské učebnice, články a studie v odborných časopisech a vědeckých sbornících) obsahují seznamy literatury v knize Čechová, Marie - Chloupek, Jan - Minářová, Eva: Stylistika současné češtiny. Praha : Institut sociálních vztahů - nakladatelství, 1997.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zkouškou je úspěšné složení zkoušky z předmětů CJ5_TCJ a CJ5_SY2.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005.