PdDR_STV2 Soudobé otázky teorie výchovy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/0/10. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Jedinec a sociální skupina ve výchovném procesu. Koncepce multikulturní, globální a alternativní výchovy.
Osnova
  • Pojetí člověka a jeho výchovy. Proces výchovy. Pedagogické interakce ve výchovném procesu. Jedinec a sociální skupina ve výchovném procesu. Sebepoznání, sebevýchova a orientace osobnosti. Autorita jako výchovný problém. Hodnocení dítěte a jeho výchovné souvislosti. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Axiologické základy výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Koncepce multikulturní a globální výchovy. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
Literatura
  • Slavík,Jan:Hodnocení v současné škole.Praha:Portál,1999.
  • Žilínek,Martin: Étos a utváranie mravnej identity osobnosti. Bratislava:Iris,1997.
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-134-7. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace. Požadavky ke zkoušce: 1. Prokázat orientaci v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu. 2. Esej na některé z výše uvedených témat.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015.