VV1S_EK Experimentální kresba

Pedagogická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Variace nekonvečních individuálních případně skupinových způsobů grafické reflexe skutečnosti (pod pojmem grafická reflexe rozumíme rozšířené chápání kresby). Abstraktní kresba jako jedna z možných variant při experimentování s kresbou. Autenticita projevu. Grafoidismus jako specificky lidská vlastností. Propojení médií klasické kresby (tužka, uhel, tuš atd.) s jinými vyjadřovacími médii (akční umění, koncept art, video art atd.). Individuálních studentské experimenty v kresbě a dokumentace vzniku nápadu i průběhu experimentu (fotografie, písemné a audiovizuální záznamy, komentáře atd.). Diskuse o současném výtvarném umění a o možnostech média kresby v rámci multimediálních projevů. Prolomení bariér tradičního modelu chápání kresby jako kresby studijní, ilustrativní, volné, přípravné, stylizující. Toto rozdělení považujeme za příliš svazující. Sběr kreseb rozličného původu (přírodního, pouličního, tělesného atd.), jejich shromáždění v originálech nebo v dokumentaci a vytvoření kolekce vypovídající o určitém prostředí.
Osnova
  • 1. Kresebné etudy - nová kresba (elementární alternativy ke kresbě modelu (kresebné marginálie), kresba jako dokument, kresba jako záznam) 2. Kresba jako příběh, kresba jako událost, deníkové kresebné záznamy automatická kresba, introspektivní kresba, grafické projevy jako projev identity subkultury (sbírka kresebných relikvií) 3. Relaxační kresba rozvíjející synkretismus smyslů 4. Kresba a jiná vyjadřovací média 3. Práce na individuálních projektech, prezentace individuálního projektu
Literatura
  • WATTOVÁ, Fiona a Anna ROWLEYOVÁ. Kaligrafické projekty. (Přít.) : Kaligrafie. Illustrated by Jonathan Woodcock, Photo by Amanda Heywoodová. info
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia, 1999, 269 s. ISBN 80-7198-351-9. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Imaginace jako dynamizmus našeho bytí. In ČACKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Nakladatelství Doplněk, 1999, s. 318-338. ISBN 80-7239-034-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
  • GRYGAR, Mojmír. Terminologický slovník českého strukturalismu :obecné pojmy estetiky a teorie umění : strukturalismus, struktura, vývoj umění, estetická funkce, norma, hodnota, znak, význam, osobnost, sémantické gesto. Vyd. 1. Brno: Host, 1999, 319 s. ISBN 80-86055-61-2. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Zahrada. 1. vyd. Brno: W-design brno, 1998, 20 s. info
  • YOUNGOVÁ, Caroline a Fiona WATTOVÁ. Kaligrafie. Illustrated by Chris Lyonová - Paul Sullivan. 1. české vyd. Bratislava: Príroda, 1996, 79 s. ISBN 80-07-00867-5. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Uprostřed obrazu a skladby. Výtvarná výchova. Praha: PF UK Praha, 1993, roč. 34, č. 2, s. 25-27. ISSN 1210-3691. info
  • HORÁČEK, Radek a Vladimír HAVLÍK. Akční tvorba. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 84 s. ISBN 8070670746. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Obrazárna zvuků. Estetická výchova. Praha: Estetická výchova, 1990, roč. 30, č. 10, s. 314-315. ISSN 1210-3691. info
Metody hodnocení
praktický seminář
Informace učitele
Práce na individuálním nebo skupinovém projektu. Prezentace a obhajoba tohoto projektu v zápočtovém týdnu (vlastní výtvarné práce budou opatřeny komentářem a dokumentací (fotografie, náčrtky ) nebo odevzdání dokumentace realizace takového projektu mimo ateliér (videokazeta)
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2004/VV1S_EK