Pd1ZK_AKPD Aktuální problémy pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/0/6. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
Základy pedagogiky I,II Školní pedagogika I, II, III, IV
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Cílem předmětu je konečná syntéza profesionálních, teoretických i praktických kompetencí učitele, založených během studia na pedagogické fakultě. Obsahuje výběr problematiky, který je dán konkrétními okolnostmi vývoje české školy a pedagogiky, případně může reagovat na aktuální požadavky studentů, které vyplynuly z rozvoje jejich odborných zájmů, ovlivněných absolvovanou souvislou praxí či studiem odborné literatury. Témata: 1. Učitel a jeho pojetí výuky, žáka, učiva, důraz na participativní pojetí výuky. Tvořivost v učitelské profesi. 2. Učitelská profesionální etika. Sebereflexe jako prostředek autodiagnostiky a profesionálního rozvoje učitele. 3. Školní management. Právní problematika ve školství (beseda). 4. Trendy ve vývoji české školy. Vzdělávací systém, vzdělání a vzdělanost na cestě do EU. Bílá kniha. 5. Ohrožené děti. Dětská kriminalita, problematika závislostí a škola (beseda). 6. Spolupráce školy a pedagogicko-psychologické poradny z pohledu poradenského pedagoga a psychologa (beseda)
Literatura
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Edited by Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 133 s. ISBN 8085931478. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • FRIEDL, Arnošt. Školské zákony :komentář. Vyd. 1. Praha: Eurounion, 1996, 320 s. ISBN 80-85858-42-8. info
  • HRABAL, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 156 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006.