SC4BK_MVSP Multikulturní výchova v sociální pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/30. 30 hodin. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Problematika extremismus v různých podobách jako hrozba současnosti, hledání řešení a východisek; téma antisemitismu, holocaustu zpracované prostřednictvím dramatuDiskuse k vybraným problémům MV vzhledem k aktuální situaci ve světě Izrael x Palestina: diskuse s externím lektoremPrezentace výzkumných šetřeních, diskuse k odborné literatuře
Osnova
  • Antisemitismus historie a současnost,pogrom, holocaust, šoa,Extremismus a jeho podoby v dnešní společnosti Výzkumné šetření a skupinové prezentace vybraných témat
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
  • BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
  • MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2001, 263 s. ISBN 80-7239-099-6. info
  • Politický extremismus a radikalismus v České republice. Edited by Pavel Barša - Petr Fiala. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 303 s. ISBN 8021017988. info
Metody hodnocení
V průběhu semestru studenti zpracují výzkumné šetření zaměřené na oblast multikulturní výchovy viz. sylabus a instrukce pedagoga; v rámci výzkumu si zvolí téma (problém, skupinu, jednotlivce, atd.), výzkumnou metodu a problematiku zpracují a připraví k závěrečné prezentaci rozsah 10 stran, skupinová práce.Jednotlivé výzkumné skupiny si vyberou z nabídky literatury jedno dílo, které prostudují a připraví jeho prezentaci (recenzi) k společné diskusiNabídka témat k výzkumnému šetřeníSituace migranta v prostředí české republikyExtremismus v současné společnosti Současná situace v České republice národnostní menšiny u nás, jejich postavení, možná diskriminace, toleranceČeši a Romové vzájemné vztahyMultikulturní výchova a její efektivitaProjevy antisemitismu v české společnostiCírkve, náboženství, sekty,ateismus- vzájemné konflikty a projevy intolerancePostavení ženy ve společnosti (trh práce, domácí násilí, atd.)Diskriminace některých skupin ve společnosti (I.) (homosexuální menšiny, feminismus, šovinismus, nacionalismus,)Projektování v oblasti multikulturní výchovy, projekty a programy na podporu integrace různých skupin do společnostiTéma si lze zvolit zcela dle vlastního výběru, stejně jako výzkumný vzorek respondentů, prostředí výzkumu, metody, atd.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=866
Multikulturní výchova význam a posláníZákladní pojmosloví, rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd.Migrace historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše územíNárodnostní menšiny u nás, stručná charakteristikaRomská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situaceAntisemitismusDiskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, diskriminace žen, projevy netolerance vůči handicapovaným občanům, atd., extrémismusZákladní orientace ve světových náboženství a nových náboženských hnutíchZákladní povědomí o lidských právechVýchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná součást učitelské profeseMetodická práce v oblasti multikulturní výchovy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.