PdF:SV4BP_MPPA Plánovaní přírodovd. aktivit - Informace o předmětu
SV4BP_MPPA Metodika plánování přírodovědných aktivit
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 2/0/0. + bloková výuka. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 18:00–19:35 laboratoř 84, Út 18:00–19:35 učebna 50
- Předpoklady
- Studenti na záladě předávaných zkušeností a informací studují konkrétní přírodovědná témata, která si v úvodních hodinách zvolili a postupně rozpracovávají do podrobností / obsahových, tématických, organizačních i technických/ vlastní projektovou aktivitu. Projekt každý student na konci semestru veřejně obhajuje.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti získají způsobilost plánovat a vést aktivní přírodovědné činnosti dětí a mládeže, jsou schopni vypracovat projekt přispívající k formování pozitivních postojů mládeže k okolnímu světu.Jsou probírána obecná pedagická témata dotýkající se přírodovědných věd, posluchači jsou seznámeni s typovými úlohami, vzorovými projekty a na závěr navrhují vlastní projekt podle předložené metodiky.
- Osnova
- 1.Význam přírodovědných aktivit pro rozvoj osobnosti 2.Ukázkové aktivity, náměty pro studentské projekty 3. Teoretická východiska, aktuálnost. Formální zajištění a vypracování dokumentace projektu Příprava aktivity, přírodovědné pracoviště 4. Vyzkoušené přístupy, praxe, ankety, výzkumy. 5. Metody pro aktivní přírodovědné zkoumání. Pozorování, odhady, "správné" odpovědi, kritické myšlení. 6. Soutěže, kvízy 7. Příprava aktivizačního projektu. Stanovení cíle. 8. Projekt jako specifický typ skupinového úkolu. 9. Kooperativní dovednosti 10. Formy uspořádání práce 11. Řízení projektu. Vybrané problémy při řízení 12. Utváření skupin. Role ve skupině. 13. Hodnocení činnosti. Metody a techniky hodnocení. 14. Prezentace, media. 15. Spolupráce s komunitou, motivace, odpovědnost, edukativní přínos Odborná literatura a elektronické dokumenty http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf Návrh základních okruhů ke zkoušce, požadavky na ukončení předmětu Veřejná obhajoba vlastního projektu. Aktivní spoluúčast na hodnoceních prezentací ostatních.
- Literatura
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
- DROZD, Zdeněk a Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 148 s. ISBN 80-7196-268-6. info
- KOLÁŘOVÁ, Růžena. Co by měl žák základní školy umět z fyzika, chemie a přírodopisu :návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 87 s. ISBN 80-7196-110-8. info
- HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
- HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 80-901662-4-5. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:SV4BP_MPPA!
- Informace učitele
- http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
http://www.uiv.cz/ http://www.ceskaskola.cz/ http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SV4BP_MPPA