SV4BP_MULP Multikulturní výchova (přednáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Čt 10:15–11:00 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do problematiky multikulturní výchovy, výchova k toleranci a porozumění mezi národy, výchova proti rasismu a násilí, interkulturalita, problematika migrace z pohledu historie a současnosti, situace národnostních menšin u nás, Češi a Romové vzájemné soužití, úvod do světových náboženství, nová náboženská hnutí, situace imigrantů v České republice, rasismus a jeho produkty, diskriminace a netolerance ve společnosti, diskriminace různých skupin ve společnosti, metodická práce s dětmi, mládeží i dospělými lidmi v oblasti multikulturní výchovy, příprava sociálního pedagoga pro výchovnou a vzdělávací činnost v oblasti multikulturní výchovy
Osnova
  • Charakteristika 21. století jako éry širokých pluralitních společnostíObjasnění pojmů jako je rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd. Migrace historie a současnost, přistěhovalectví v našich podmínkách, azylová politika ČR Současná situace v České republice národnostní menšiny u nás Češi a Romové historická hlediska a perspektivy Multikulturní výchova interkulturní, multietnická Úvod do lidských práv, Deklarace lidských právAntisemitismus nejvytrvalejší zášť v dějinách lidstva Církve, náboženství, sekty,ateismus- vzájemné konflikty a projevy intolerance, světová náboženství Diskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, feminismus, postavení ženy ve společnosti, násilí na ženách,šovinismus, nacionalismus,) Projektování v oblasti multikulturní výchovy, projekty a programy na podporu interkulturalismuInterkulturní výcvik příprava sociálních pedagogů pro práci s menšinami, pro oblast interkulturality Exkurze do zařízení, do instituce zaměřené na migranty a menšiny
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Online. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. [citováno 2024-04-23] info
  • S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Online. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 143 s. ISBN 80-7178-250-5. [citováno 2024-04-23] info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Online. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 203 s. ISBN 80-7178-285-8. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Studium literatury, příprava k závěrečné rozpravě nad předmětem, reflexe ze seminářů Témata k závěrečné rozpravě nad předmětem: Multikulturní výchova význam a posláníZákladní pojmosloví, rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd. Migrace historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území Národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika Romská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situaceAntisemitismus Diskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, diskriminace žen, projevy netolerance vůči handicapovaným občanům, atd., extrémismus, fundamentalismusZákladní orientace ve světových náboženství a nových náboženských hnutích Mezinárodní právo, Deklarace lidských práv atd., základní povědomí o lidských právechVýchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná součást učitelské profese Metodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchově
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.