SZ9BP_ATE1 Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
18 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libor Graclík (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
Arteterapeutické techniky v rámci osobnostního rozvoje učitele.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Přednostně určeno absolventům Sebezkušenostních a sebepoznávacích seminářů z technik arteterapie (SZ9BP_SFV1, SZ9BP_SFV5).
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Arteterapeutické techniky v rámci osobnostního rozvoje učitele.
Prožitkové, řízené ateliéry a jejich reflexe.
Nejedná se o práci v psychoterapeutické skupině s nadstavbou arte.
Arteterapeutické techniky s užitím klasických i akčních médií výtvarného vyjádření (kresba, akvarel, malba, koláž, akční malba, hlína, prostorová tvorba apod.)
Rozvoj vnímání vlastní výtvarné práce a získání povědomí o výtvarném výrazu.
Zaměřenost na rozvíjení výtvarného projevu, možnosti jeho progrese a na prožitky, které provázejí samotný proces tvorby a s ní spojené psychické, psychosomatické projevy či stavy.
Osnova
  • Členěno do dvou bloků, každý po třech setkání Blok I. Zážitek z tvroby (Společná malba, Sociogram, Krajina z hlíny) Blok II. Rodinné konstalace (Já, partner a jeden z rodičů; Rodina koláž; Začarovaná rodina) Požadavky na získání zápočtu 1. aktivní účast na obou blocích 2. reflexe na téma: Získaná sebepoznání a sebezkušenost, na základě zpětných vazeb skupiny, vědomí sebe sama, své sociální dovednosti, rysů, motivace, rolí a postojů
Literatura
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • GREGUŠOVÁ, H. Arteterapeutické techniky pre mentálně postihnutých. Bratislava: PdF UK, 2000. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-7178-428-1. info
  • ŽIVNÝ, H. Arteterapia a jeje využitie v liéčbe drogových závislostí. Bratislava: PdF UK, 1999. info
  • FINCHER, Susanne F. Vytváření mandaly : cesta poznání léčení a sebevyjádření : [praktická kniha pro vytváření a výklad léčivých kruhových obrazců]. V Praze: Pragma, 1997, 204 s. ISBN 8072053949. info
  • MÁTEJOVÁ, Z a R HANUS. Úvod do terapeutických techník. Trnava: PdF Trnava, 1978. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu
Absolvování obou bloků bude hodnoceno zápočtem s 1 kreditem. Prosíme neregistrujte si tento předmět, jestliže víte, že se ho nebudete účastnit. (Děkujeme)
Vedle registrace v ISU se přihlaste na e-mailadresu Obyclide@educatio.infopomocí přihlášky tu najdete na adrese http://www.educatio.info
Poznámky
Studenti si na seminář přispívají.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Blíže viz: http://www.ped.muni.cz/wsocedu/rozvoj/ordinary/default.htm.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006.