ZS1BK_PEV Praktikum ekologické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Ing. Aleš Máchal (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přispět k osvojení environmentálních kompetencí a ekologicky příznivých postojů studentů, seznámit je s metodikou EV, umožnit dotváření i prezentaci vlastních přístupů a názorů, prohloubit povědomí o ekologicko-etických východiscích EV. Prezentovaná EV na základě principů udržitelného rozvoje zdůrazňuje axiologické aspekty a podporuje osobnostní rozvoj studentů.
Osnova
  • Stav a aktuální problémy životního prostředí v ČR, globální problémy životního prostředí. Základní ekologické souvislosti v příkladech pro 1. st. ZŠ. Udržitelný rozvoj a ekologicky příznivé způsoby života. Environmentální osvěta v obcích,Zákon č. 123/98 o právu na informace o životním prostředí,Agenda 21 a Místní Agenda 21,Ochrana přírody a životního prostředí v obcích, úloha občanských sdružení. Ekologická (environmentální) výchova ve školním vzdělávacím programu a ve výuce. Péče o životní prostředí ve výuce na základní škole a v mimoškolních činnostech. Indikátory účinnosti environmentálního působení školy. Ekologizace výuky a provozu školy,praktické poznatky a náměty z oblasti tzv. domácí ekologie. Cíle ekologické výchovy, žákovské kompetence osvojitelné prostřednictvím ekologické výchovy. Role koordinátora ekologické(environmenatální) výchovy ve škole.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
Metody hodnocení
Výuka je povinná, domácí práce (viz úkoly učitele).V průběhu praktika studenti absolvují test.Závěrečné hodnocení -kolokvium.
Informace učitele
1. Konspekt z doporučené odborné literatury. 2. Zpracování eseje na téma Hodnoty a životní prostředí v kontextu mého životního stylu (po absolvování obou bloků PEV) 3. Vysvětlení pojmů z oblasti péče o životní prostředí žákům 1.st. ZŠ. Šetření ke zjištění žákova pojetí daného pojmu, analýza a prezentace výsledků v rámci kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.