ZS1MK_DTDT Didaktická technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Mgr. Adam Švec, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Účast na konzultacích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 220 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/220, pouze zareg.: 0/220
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vizuální projekce ve škole Práce s fotografiemi Multimédia ve škole Internet ve škole Videotechnika Prezentace pracoviště, školy
Osnova
  • 1/ Vizuální projekce ve škole Zpětný projektor, vizualizér. Příprava fólií, zásady projekce, obrazové předlohy. 2/ Práce s fotografiemi Diaprojektor, digitální fotoaparát. Výběr diapozitivů, zásady projekce, výběr a ukládání fotografií do počítače. 3/ Multimédia ve škole Televize, CD-ROM, DVD. Informace z Tv, interaktivní výukové programy, výukové hry, návrh výuky podporované počítačem. 4/ Internet ve škole WWW stránky pro školy, příprava výuky a školních akcí pomocí Internetu, práce s IS MU. 5/ Videotechnika s digitální kamerou. Záznam: z televize, z kamery. Úprava záznamu počítačem. 6/ Videotechnika s analogovou kamerou. Záznam, úprava záznamu střihem na kazetu VHS. Převod záznamu do PC. 7/ Počítač a okolí Periferie počítače: el. pero, mikrofon, magnetofon, telefon. Audio, video přenos internetem.Videokonference. 8/ Prezentace pracoviště školy Přednášky, semináře, ukázky pracovních postupů, zájmové činnosti, . Realizace programem PowerPoint. Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info Na www stránkách Katedry didaktických technologií PdF. Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení zdidaktických technologií. Brno: MU, 2002. Hrbáček, J. Základy práce sPC.Brno:MSD,2002. Kukučka, J. Internet. Brno: CCB s.r.o, 2000. Magera, I. Microsoft PowerPoint 2000 CZ. Brno: CCB s.r.o, 2000. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990.
Literatura
  • Literatura je v osnově dole.
Metody hodnocení
konzultace, zkouška + úkoly
Informace učitele
Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2006/ ZS1MK_DTDT - - ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní předlohy (fólie) na počítači, vkládání obrázků a textu sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce vizualizérem, velkoplošná projekce. Laserové ukazovátko. Uveďte, které obrazové předlohy, předměty můžete snímat vizualizérem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. 4/ Aplikace diaprojekce a ve vyučovacím procesu. Projekční plátna, diafilmy diapozitivy. Možnosti promítání klasickým (Medirex) a moderním projektorem (EC 150). 5/ Skenováním starších diapozitivů (Olympus ES-10), význam skenování diapozitivů pro učitele. Ukládání fotografií do počítače, příprava alb k vybranému učivu, archivace. 6/ Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CDROM, DVD, výukové programy. Snímání a ukládání vybraných obrazů z televizního pořadu, využití v učitelské praxi. 8/ Multimedia při přípravě učitele na výuku a při sebevzdělávání učitele. Práce s různým typem digitálních médií: CD-ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky . 9/ Výhody DVD (digitální video) pro učitele. Vhodné DVD tituly pro pedagoga. V čem se liší přehrávání DVD od videokazet na videorekordéru. Které technické prostředky pro projekci potřebujete. Navrhněte vyučovací jednotku s využitím DVD. 10/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Informační systém Masarykovy univerzity. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Strojový překlad Internetových stránek, nebo textu z angličtiny (němčiny). 11/ Navrhněte osnovu vyučovací hodiny s využitím Internetu. Za jakých podmínek můžete zadávat dětem úkoly z Internetu, vyberte několik vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Připravte pomocí informací z Internetu školní výlet, exkurzi, nebo jinou školní akci. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu na HDD PC a další zpracování - editace videosekvencí (software Studio 9). Navrhněte činnost s dětmi, s využitím videokamery: ve škole, při mimoškolní činnosti dětí. 14/ Záznam klasickou snímací kamerou, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS (standardní formát) s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí (www kamera, el. pero TABLET, mobilní telefon, .). Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. 16/ Záznam zvuku pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku do počítače (software Audacity). Uveďte některé možnosti editace zaznamenaného zvuku. Archivace zvuku. Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Realizace spojení obrazem, zvukem a ON-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Vyučování pomocí Internetu. 18/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 19/ Prezentace k vybranému učivu. Spojování jednotlivých snímků prezentace, využití zvuku a animace. Možnosti využití prezentace v pedagogické praxi. Projekce prezentace v učebně.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.