PdF:ZS1MK_DTDT Didaktická technologie - Informace o předmětu
ZS1MK_DTDT Didaktická technologie
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/0/4. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Mgr. Adam Švec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Předpoklady
- Účast na konzultacích
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 220 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/220, pouze zareg.: 0/220 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Vizuální projekce ve škole Práce s fotografiemi Multimédia ve škole Internet ve škole Videotechnika Prezentace pracoviště, školy
- Osnova
- 1/ Vizuální projekce ve škole Zpětný projektor, vizualizér. Příprava fólií, zásady projekce, obrazové předlohy. 2/ Práce s fotografiemi Diaprojektor, digitální fotoaparát. Výběr diapozitivů, zásady projekce, výběr a ukládání fotografií do počítače. 3/ Multimédia ve škole Televize, CD-ROM, DVD. Informace z Tv, interaktivní výukové programy, výukové hry, návrh výuky podporované počítačem. 4/ Internet ve škole WWW stránky pro školy, příprava výuky a školních akcí pomocí Internetu, práce s IS MU. 5/ Videotechnika s digitální kamerou. Záznam: z televize, z kamery. Úprava záznamu počítačem. 6/ Videotechnika s analogovou kamerou. Záznam, úprava záznamu střihem na kazetu VHS. Převod záznamu do PC. 7/ Počítač a okolí Periferie počítače: el. pero, mikrofon, magnetofon, telefon. Audio, video přenos internetem.Videokonference. 8/ Prezentace pracoviště školy Přednášky, semináře, ukázky pracovních postupů, zájmové činnosti, . Realizace programem PowerPoint. Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info Na www stránkách Katedry didaktických technologií PdF. Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení zdidaktických technologií. Brno: MU, 2002. Hrbáček, J. Základy práce sPC.Brno:MSD,2002. Kukučka, J. Internet. Brno: CCB s.r.o, 2000. Magera, I. Microsoft PowerPoint 2000 CZ. Brno: CCB s.r.o, 2000. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990.
- Literatura
- Literatura je v osnově dole.
- Metody hodnocení
- konzultace, zkouška + úkoly
- Informace učitele
- Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2006/ ZS1MK_DTDT - - ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní předlohy (fólie) na počítači, vkládání obrázků a textu sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce vizualizérem, velkoplošná projekce. Laserové ukazovátko. Uveďte, které obrazové předlohy, předměty můžete snímat vizualizérem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. 4/ Aplikace diaprojekce a ve vyučovacím procesu. Projekční plátna, diafilmy diapozitivy. Možnosti promítání klasickým (Medirex) a moderním projektorem (EC 150). 5/ Skenováním starších diapozitivů (Olympus ES-10), význam skenování diapozitivů pro učitele. Ukládání fotografií do počítače, příprava alb k vybranému učivu, archivace. 6/ Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CDROM, DVD, výukové programy. Snímání a ukládání vybraných obrazů z televizního pořadu, využití v učitelské praxi. 8/ Multimedia při přípravě učitele na výuku a při sebevzdělávání učitele. Práce s různým typem digitálních médií: CD-ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky . 9/ Výhody DVD (digitální video) pro učitele. Vhodné DVD tituly pro pedagoga. V čem se liší přehrávání DVD od videokazet na videorekordéru. Které technické prostředky pro projekci potřebujete. Navrhněte vyučovací jednotku s využitím DVD. 10/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Informační systém Masarykovy univerzity. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Strojový překlad Internetových stránek, nebo textu z angličtiny (němčiny). 11/ Navrhněte osnovu vyučovací hodiny s využitím Internetu. Za jakých podmínek můžete zadávat dětem úkoly z Internetu, vyberte několik vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Připravte pomocí informací z Internetu školní výlet, exkurzi, nebo jinou školní akci. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu na HDD PC a další zpracování - editace videosekvencí (software Studio 9). Navrhněte činnost s dětmi, s využitím videokamery: ve škole, při mimoškolní činnosti dětí. 14/ Záznam klasickou snímací kamerou, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS (standardní formát) s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí (www kamera, el. pero TABLET, mobilní telefon, .). Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. 16/ Záznam zvuku pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku do počítače (software Audacity). Uveďte některé možnosti editace zaznamenaného zvuku. Archivace zvuku. Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Realizace spojení obrazem, zvukem a ON-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Vyučování pomocí Internetu. 18/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 19/ Prezentace k vybranému učivu. Spojování jednotlivých snímků prezentace, využití zvuku a animace. Možnosti využití prezentace v pedagogické praxi. Projekce prezentace v učebně.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/ZS1MK_DTDT