Bi2MP_ZHYD Základy hydrobiologie pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Předpoklady
Základy systému a evoluce nižších rostlin a hub. Základy systému a evoluce vyšších rotstlin. Základy zoologie bezobratlých. Znalost chemie alespoň na gymnaziální úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: pro méně než 5 studentů není předmět vypisován
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s funkcí ekosystému stojatých a tekoucích vod - základními vlastnostmi vody, životním prostředím vod, společenstvy organismů, znečišťováním vody, vlivu člověka na vodní ekosystém, procesech acidifikace a eutrofizace, čištění odpadních vod. Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole.
Osnova
  • Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole. Součástí výuky jsou přednášky, laboratoře (cvičení) a terénní vyučování. Přednášky: 1. Fyzikální a chemické vlastnosti vody, světlo ve vodách, tepelný režim vod, koloběch látek ve vodách. 2. Stojaté vody – charakteristika, členění, společenstva stojatých vod. 3. Rašeliniště, periodické vody, saliny. 4. Tekoucí vody – charakteristika, fyzikální vlastnosti vody, chemické složení vody, koloběh látek, říční kontinuum, společenstva tekoucích vod, podélná klasifikace toku, znečišťování a samočištění, vliv člověka. 5. Acidifikace a eutrofizace. 6. Rozkladné procesy ve vodách a čištění odpadních vod. 7. Sledování a hodnocení ekologického stavu vod. Ochrana vody a vodních zdrojů a péče o ně. Cvičení: 1. Fyzikálně-chemické parametry vody. Měření parametrů, jejich vyhodnocení. 2. Vzorkování bioty v tekoucích a stojatých vodách. Vzorkovací metody, pomůcky a zařízení. 3. Vyhodnocení získaných dat. 4. Základní rozbor hydrobiologického vzorku. Terénní vyučování: 1. Charakteristika toku v terénu. 2. Měření fyzikálně-chemických parametrů vod. 3. Odběr vodní bioty.
Literatura
  • Lellák J. et Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. 257 p., Karolinum, Praha. ISBN 80-7066-530-0
  • Kubíček F. et Zelinka M. (1979): Základy hydrobiologie. Univ. JEP v Brně, fak.přírod.,Praha, SNP, 140 s.
  • Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. SPN Bratislava
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: Pravidelná docházka na výuku předmětu. Dobře vedené protokoly ze cvičení a z terénního vyučování, zkontrolované vyučujícím. Úspěšně zvládnutý test znalostí z tohoto předmětu.
Informace učitele
Další literatura: Chudoba J., Dohányos M. et Wanner J. (1991): Biologické čištění odpadních vod. SNTL Praha. Štěpánek M. et al. (1979): Hygienický význam životních dějů ve vodách. Avicenum Praha. Straškraba M. et al. (1992): Metodika sledování a hodnocení jakosti vody vodárenských nádržích. HBÚ ČSAV Č. Budějovice. Sládeček V. et Sládečková A.(1995) Hydrobiologie. Vydavatelství ČVUT, Praha. ISBN 80-01-01298-0 Odkazy: http://svp.vuv.cz/odkazy.php http://svp.vuv.cz/index.php http://www.ochranavod.cz/ http://perla.vuv.cz/main.php
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: každý sudý kalendářní rok.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2012.