CH2MP_2P3S Speciální didaktika chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Rozvrh
Čt 12:30–14:10 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět blíže specifikuje jednotlivé odborné chemické disciplíny z didaktického hlediska.
Osnova
  • Témata dle jednotlivých vyučujících.
Literatura
  • Budiš J.: Přednášky z didaktiky chemie.
  • Platné učebnice chemie, popř. metodické příručky pro ZŠ.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • Kolektiv: Co dál s přípravou učitelů chemie. Sborník PdF MU, Brno-Šlapanice, 1994.
  • Kolektiv: Profesionální rozvíjení a seberozvíjení. Sborník PdF, Ostrava 1989.
  • Budiš J.: Video ve škole. Monografie, PdF MU, Brno 1992.
  • Chemický občasník: vědecko pedagogický časopis katedry chemie. PdF MU Brno.
  • BUDIŠ, Josef, Milan HAMINGER, Luděk JANČÁŘ, Lenka KACETLOVÁ, Gabriela MAČKOVÁ a Bohunka MAREČKOVÁ. Historie chemie slovem a obrazem. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 100 s. ISBN 80-210-1080-0. info
  • Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 365 s. ISBN 8004224636. info
  • TRTÍLEK, Josef, Viktor HOFMANN a Jiří BOROVIČKA. Školní chemické pokusy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 304 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Zakončení: zápočet, požadavky dle požadavků jednotlivých vyučujících. Požadavky: Jančář: - Vypracovat výukový text v rozdahu 3 strany, obsahující učivo základní školy zařaditelné do oboru anorganické nebo analytické chemie. - Tento text musí být multimediální, tedy musí obsahovat obrázky, animaci, video nebo audiozáznam (nemusíte tvořit, můžete dát hypertextový odkaz na něco, co je volně dostupné na netu) - Text musí být doplněn testem v rozsahu 15 otázek s formou: a) s volbou odpovědi ze 4 nabídek b) s odpovědí přiřazovací c) s odpovědí tvořenou. Cídlová: Vytvořit analogický výukový materiál (vysvětleno výše) na některé z následujících témat: - Které látky jsou směsi? - Vznik a složení směsí. - Oddělování složek směsí. - Voda jako směs - Voda jako základní látka pro život - Vzduch jako plynná směs - Co všechno je součástí vzduchu? - Oheň, hoření - Částicové složení látek - Periodická tabulka prvků - Chemická vazba - pH, neutralizace - Co je to chemická reakce, zápis jejího průběhu - Faktory ovlivňující rychlost a průběh chemických reakcí - Základy elektrochemie
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.