PdF:CJ2RC_LTLU Teorie literatury - Informace o předmětu
CJ2RC_LTLU Teorie literatury pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/10/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět Teorie literatury pro učitele v rozšiřujícím studiu se zabývá poetikou básnického, prozaického a dramatického textu. Ukazuje studentům různé možnosti interpretace literárního textu s přihlédnutím k různým metodologiím.
- Osnova
- 1. Literatura. Vymezení úkolu: seminární práce. Zásady literárněvědné práce. Podmínky zkoušky.
- 2. Poetika prozaického textu. Architektonika, kompozice.
- 3. Motivický rozbor prozaického textu.
- 4. Analýza prozaického textu. Poetika románu J. Kratochvila.
- 5. Strukturalismus jako metoda literární vědy.
- 6. Sémantická modelace textu podle Kožmína.
- 7. Drama jako literární fakt.
- 8. Vybrané tendence literární vědy a literárněvědné metodologie.
- Literatura
- HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
- KROČA, David. Poetika dramat a básní Josefa Topola. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 123 s. Edice pedagogické literatury, č. 211. ISBN 80-7315-101-4. info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
- CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
- VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 186 s. ISBN 80-210-1694-9. info
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou, jejíž součástí je odpověď na otázku podle tematických okruhů a rozbor textu. Podmínkou k zakončení předmětu je odevzdání seminární práce: interpretace básnického, dramatického nebo prozaického textu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/CJ2RC_LTLU