Fy2MP_DF1 Didaktika fyziky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Janás, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Rozvrh
Út 15:15–16:00 laboratoř 86
Předpoklady
Zápočet z Fy2MP_SDF 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vymezení didaktiky fyziky jako disciplíny, která integruje poznatky z fyziky, didaktiky obecné i pedagogické psychologie a souvisí též s oborovými didaktikami přírodovědných předmětů a matematiky.
Osnova
  • Témata přednášek: 1. Didaktika fyziky, didaktická komunikace a její aplikace. 2. a)Vyučovací předmět fyzika a její význam pro všeobecné vzdělání. b)Školní vzdělávací program z fyziky. 3. Organizace vyučovacího procesu ve fyzice. Motivace a aktivizace žáků ve vyučování fyzice. 4. Příprava na vyučovací hodinu fyziky. Vymezování výukových cílů. 5. Úlohy ve vyučování fyzice. 6. Pokus ve vyučování fyzice. 7. Fyzikální pojmy a jejich vytváření. 8. Hodnocení výsledků výuky fyziky. 9. Mezipředmětové vazby a jejich uplatňování. 10.Koordinace fyziky s ostatními přírodovědnými předměty a matematikou. 11.Prostory a prostředky ve vyučování fyzice vč. ICT.
Literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 121, 25. ISBN 8021013346. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 201 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960, 195 s. info
Metody hodnocení
Přednáška s možností diskuze. Zkouška má písemnou a ústní část. V písemné části posuzuje student úlohu z fyziky ZŠ (G) z hlediska cíle, metodiky řešení a hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.