PdF:OP3BK_PTPD Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
OP3BK_PTPD Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/2. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Použitím vhodných metod zjišťuje aktuální stav – stanovuje diagnózu, určuje výchovně vzdělávací strategie a navrhuje pedagogická opatření – stanovuje prognózu. Cílem předmětu je osvojení teoretických základů pedagogické diagnostiky a vytvoření elementárních praktických diagnostických dovedností
- Osnova
- Pedagogická diagnostika jako proces (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.) Diagnostické metody a techniky (Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.) Konkrétní pedagogická diagnostika (Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
- Metody hodnocení
- Vypracování dotazníku nebo didaktického testu pro diagnostuické účely ve vybrané oblasti
- Informace učitele
- DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Jinočany,1993. HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001. Studijní distanční texty http://www.ped.muni.cz/wtech/
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/OP3BK_PTPD