PdDR_APOD Aktuální problémy oborových didaktik

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Oborové didaktiky se emancipují od přílišné závislosti na obecné didaktice, ale proces osamostatňování od mateřského oboru probíhá pomalu. Úkoly, před nimiž dnešní škola stojí, aby oborové didaktiky výrazněji ovlivňovaly edukační procesy ve škole. Na prvním místě je třeba věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy. S tím souvisí propracování instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu. Cíle předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu.
Osnova
  • Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Oborová didaktika a mateřská disciplína (obor). Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Mezipředmětové vztahy, koordinace a integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
Informace učitele
BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.. ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37. ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK, 1981. DRAHOVZAL, J. et. al. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1992. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělání. Brno : Paido, 2005. CHODĚRA, R. Didaktika, obecná didaktika, metadidaktika? Pedagogika, 2002, č. 1, s. 36-40. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOUDELA, J. Didaktika ekonomických předmětů. Praha : SPN, 1984. MALÍŘ, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. Praha : Academia, 1971. MAŇÁK, J. Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. SLAVÍK, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353. SUP, J. K aktuálním pojmům didaktik odborných předmětů. Brno : VUT, 1982. ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.