SZ2BP_DiZS Úvod do didaktiky ZŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_DiZS/01: Út 10:40–11:35 učebna 50
SZ2BP_DiZS/02: Čt 10:40–11:35 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Úvod do studia didaktiky základní školy.
Osnova
  • Základní pojmy. Cíl, obsah a metody vyučování. Formy vyučování, prostředky vyučování. Hodnocení žáků. Učebnice a učební pomůcky.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X.
Metody hodnocení
PÍSEMNÁ nebo ÚSTNÍ ZKOUŠKA. 1.OTÁZKY: * Výchova, vzdělávání,vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika * Vzdělávání:charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED * Vzdělání:charakteristika, druhy vzdělání * Vyučování (výuka) charakteristika; vyučování a učení * Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence * Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum * Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), Standard základního vzdělávání, Vzdělávací program základní škola. Stručná charakteristika uvedených dokumentů, jejich vztah * Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV): stručná charakteristika tohoto dokumentu, systém kurikulárních dokumentů * Klíčové kompetence stanovené RVP ZV * Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV * Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky * Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace * Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek * Typy výuky * Metody výuky: charakteristika, celkový přehled * Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod * Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod * Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení * Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) * Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce * Učebnice: funkce, druhy, práce s učebnicí * Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. 2. POJMY: aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, dovednost, e learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, klima třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, kompetence klíčové, komunikace neverbální, komunikace verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, kurikulum formální, kurikulum neformální, kurikulum skryté, kurikulum zamýšlené, kurikulum realizované, kurikulum dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, skupina heterogenní, skupina homogenní, škola alternativní, škola inkluzivní, škola inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, učení autentické, učení bezděčné, učení činnostní, učení intencionální, učení kooperativní, učení mechanické, učení motorické, učení sociální, učení verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, vyučování bilingvní (bilingvální), vyučování diferencované, vyučování frontální, vyučování integrované, vyučování rozšířené, vyučování skupinové, vzdělání, vzdělání materiální, vzdělání formativní, vzdělání všeobecné, vzdělání odborné, školní vzdělávací program, vzdělávání, vzdělávání formální, vzdělávání informální, vzdělávání neformální, workshop, znalost deklarativní, znalost kontextová, znalost procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SZ2BP_DiZS