SZ2BP_Ps11 Psychologie duševního vývoje

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/10. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět psychologie duševníého vývoje seznamuje se základními pojmy, metodami, přístupy k věkovým zvláštnostem dětí a dospívajících. Zabývá se vývojem kongnivním, motorickým, citovým, morálním, volním, postupným rozvojem osobnosti dítěte i s jeho socializací v jednotlivých věkových obdobích a zahrnuje i adaptační problémy a výchovu dítěte v jednotlivých etapách rozvoje.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie a její využití v práci učitele. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje. Obecné zákonitosti vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období, kojenecký věk. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí a vůle. Socializace v batolecím věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk. Vývoj motoriky, kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální vztahy s vrstevníky, s dospělými a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, citové a volní procesy. 6. Mladší školní věk (dětství a prepuberta) Změny poznávacích procesů, prožívání, jáství. 7. Socializace, výchovné styly, výchovné působení na děti, vli rodiny, školy, zájmových skupin. 8. Adaptační potíže, specifické vývojové poruchy. 9. Dospívání. (Puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů. 10. Emocionalita a vůle, identita jedince v pubertě, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace v dospívání 11. Profesionální orientace, vnější vlivy, socializace. 12. Výchovné problémy v dospívání. 13. Dospělost. Vývojové etapy dospělého člověka. Charakteristika období, kognitivní procesy, tvořivost, sociální zařazení,manželství, rodičovství 14. Stáří, chrakteristika období, role prarodiče, kognitivní funkce, afektivní prožívání, sociální zařazení
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008.