PdF:SZ2MP_FAMV Filmová a mediální výchova - Informace o předmětu
SZ2MP_FAMV Filmová a mediální výchova
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- St 14:20–16:00 pracovna doktorandů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je nabídnout možné řešení dlouhodobě neuspokojivého vztahu pedagogiky, filmu a audiovizuálních a/nebo mediálních studií. Přednostní pozornost bude věnována posilování analytických schopností učitele a kritickému promýšlení témat vztahujících se k využitelnosti filmu a mediální kultury ve výchově a výuce s důrazem na využití nových médií a soudobé audiovizuální kultury. Rámcový vzdělávací program učitelům základních škol předepisuje dovednost řešit otázky mediální výchovy, přičemž příslušné průřezové téma mediální výchova má být na ZŠ realizováno dvěma přístupy: a) důslednou tematizací mediální problematiky v rámci stávajících vzdělávacích oblastí, resp. jednotlivých předmětů b) vlastní specializovanou výukou v podobě jednorázových kurzů či dlouhodobého projektu. Těžiště kursu tkví v koordinované diskusi problematiky, iniciativním přístupu studentů a jejich návrzích na tvorbu kurikula v dané oblasti.
- Osnova
- 1. Film a mediální kultura: stručný metodologický úvod. 2. Tradiční teorie a historiografie vs. Nová filmová historie: možné přístupy k využití filmu v pedagogice. 3. Nonfikční film. 4. Film jako nositel hodnot, emocionálních prožitků, symbolů, ideologie. 5. Edukativní a jazykový potenciál filmové kritiky. 6. Recepce filmu: divák a publikum 7. Možnosti a meze praktické filmové tvorby mládeže. 8. Televize ve službách výchovy I: Instituce televize, TV formáty. 9. Televize ve službách výchovy II: recepce mediálních obsahů, kritický soud. 10. Digitální média a počítačové hry z pohledu učitele. 11. Mediální pedagogika a možnosti projektování kurikula mediální výchovy. 12. Zhodnocení a závěry.
- Literatura
- (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
- ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
- Metody hodnocení
- Esej na zvolené a předem konzultované téma v rozsahu min. 5400 znaků (3 normostrany).
- Informace učitele
- Doplňující literatura:
Jachnin, Boris: Filmová estetická výchova. Vyd. 1. Praha : Filmový ústav, 1968. 66 s.
Smejkal, Zdeněk. Film jako předmět školní výuky. Brno : FF UJEP, 1969. 163 s. (kandidátská disertační práce).
Jones, G.: Killing Monsters Why Children Need Fantasy, Super Heroes, and Make-Believe Violence. New York: Basic Books 2003. ISBN: 0465036961.
Další doporučená časopisecká literatura bude zadávána v průběhu semestru v souvztažnosti s jednotlivými tématy. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SZ2MP_FAMV