TE2MP_ZPG Základy počítačové grafiky

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh
St 13:25–15:05 Kavárna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o počítačové grafice, absolvent pochopí - základní teoretické pojmy z oblasti počítačové grafiky, rastrovou a vektorovou grafiku, práci s digitálním fotoaparátem a digitální fotografií. Zorientuje se v práci se skenerem, v tvorbě GIFu a PDF. Naučí se vytvořit s pomocí těchto atributů jednoduchou grafickou prezentaci, leták, vizitku, obálku, aj. V hrubých rysech se zorientuje v grafických programech Adobe Photoshop, Corel Draw, a hlavně Zoner Photo Studio a Zoner Callisto. Seznámí se i s možnou dostupností freewarových grafických editorů a ostatních utilit. Letmo se také seznámí s aplikacemi 3D grafiky, stereoskopie, tvorbou panoramat a s možným využitím všeho zmiňovaného.
Osnova
  • 1. Základní informace o grafice. (Charakteristika, rozdělení grafiky, ostatní dotčená témeta a disciplíny, rozsah výuky, závěr. práce) 2. Základní pojmy o rastrové grafice. (Charakteristika, její užití, DPI, hloubka barev, barevné modely, formáty souborů, kalibrace, okna programů, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky) 3. Rastrový obrázek, grafika. (Foto, příp. volná tvorba, úprava a práce s r.g., LOGO, trasování, digitalizace) 4. Základní pojmy o vektorové grafice. (Charakteristika, její užití, okna programů, základní objekty, výplně, vrstvy, text, efekty, kliparty, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky) 5. Vektorová grafika. (Práce s úsečkou, křivkou, s uzlem, práce s textem, objekty, transformace, efekty, rastr x vektor………) 6. Práce s vektorovou a rastovou grafikou. (Procvičení témat 2, 3, 4, 5, dílčí příprava a volba možných témat pro závěrečnou práci) 7. Digitální fotografie. (Základy fotografování, kompozice, popis, parametry a funkce fotoaparátu, výběr, formáty, média……) 8. Práce s digitálním fotoaparátem. (Režimy, manuální nastavení, clona a čas X expozice, práce s fotoaparátem…… ) 9. Úprava a přenos fotografií. (Možné programové vybavení, prohlížeče a editory vč. freewarů, práce s nimi, funkce, archivace, přejmenování, formáty……) 10. Animace GIF, PDF. (Vytvoření animovaného GIFu, ukázky tvorby a prezentace PDF) 11. Souhrn 2 - 10 . (Ukázky práce s pomocí 2 - 10, freewarové programy a utility, 3D, stereo, anaglyf, fraktály, panorama,…) 12. Práce na závěrečné prezentaci. (Vizitka, hlavičkový papír, jednoduché prodejní a prezentační tiskoviny, nabídkový leták, koláže a to vše s využitím 2 - 10, popř. 11, vždy ale rastrov. X vekt. gr. X digit. foto. )
Metody hodnocení
Vypracování projektů z počítačové grafiky podle aktuálních témat.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wtech/index.php?pg=03_studium&sec=zpg
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.