OP3BK_DON3 Obchodní nauka 3 - O

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marek Záboj, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (zástupce)
doc. JUDr. Ing. Oldřich Tvrdoň, CSc. (přednášející), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je poskytnout posluchačům ucelené vědecké poznatky o významu a klasifikaci sortimentu. Dále bude pozornost zaměřena na obchodně provozní operace. Nedílnou součástí učebního materiálu bude objasnění současných trendů v oblasti služeb, jejich charakteristika a cenová tvorba. V závěrečné části bude uvedeno členění a význam platebního styku a členění plateb.
Osnova
  • 1. Význam pojmu sortiment obchodní a výrobní sortiment třídění a vývojové změny pracnost sortimentu 2. Obchodně provozní operace informační systém oběhu zboží technologická skupina zboží 3. Dispoziční řešení prodejních jednotek mechanizační prostředky a zařízení význam, členění a řešení ploch vztah prodejních a neprodejních ploch 4. Přepravní prostředky a obaly zboží 5. Cenová tvorba v obchodě význam ceny v obchodě metody stanovení ceny v obchodě obchodní přirážky slevy a skonta 6. Charakteristika a cenová tvorba služeb 7. Platební styk význam platebního styku rozdělení platebního styku klasifikace plateb dokumentární akreditiv směnky a šeky
Literatura
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní operace. Vyd. 1. Brno: B.I.B.S., 2003, 126 s. ISBN 80-86575-93-4. info
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemné zkoušky.
Informace učitele
Okruhy pro státní zkoušku Obchodní nauka 1. Význam a efektivnost obchodu, důvody a překážky obchodu 2. Definice a vymezení obchodu 3. Třídění a funkce obchodu 4. Členění zboží, struktura a změny sortimentu 5. Obchodně-provozní operace, manipulační jednotka a zařízení v obchodním provozu 6. Nákupní atmosféra a dispoziční řešení prodejních jednotek 7. Retailing, faktory rozvoje a vývojové trendy retailingu 8. Obchodní kategorie prostředníci 9. Obchodní kategorie zprostředkovatelé 10. Druhy velkoobchodních činností 11. Druhy maloobchodních činností 12. Vertikální a horizontální kooperace obchodních firem 13. Rizika v obchodní činnosti 14. Zajištění splnění závazku 15. Smluvní pokuta a úroky z prodlení 16. Cíle cenové tvorby a slevy 17. Tvorba maloobchodních cen 18. Charakteristika a cenová tvorba služeb, služby v maloobchodě 19. Platební styk a členění plateb 20. Význam a charakteristika distribučních cest Studijní literatura a studijní pomůcky Základní: Burstiner, I.: Základy maloobchodního podnikání, VICTORIA PUBLISHING, Praha, 1994 Cox, R.: Jak dobře vést vlastní prodejnu, MANAGEMENT PRESS, Praha, 1995 Dodge, H. R. – Hanna, N.: Pricing, MANAGEMENT PRESS, Praha, 1997 Marvanová, M.: Platební styk, ECOM, Praha, 1992 Pražská, L., Jindra, J. & kol.: Obchodní podnikání – Retail management, Management Press, Praha 1997 Záboj, M.: Obchodní operace. B.I.B.S.: Brno, 2003
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
směr obchodu a služeb.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.