OP3BK_PsPP Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (přednášející), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prerekvizitami výukového předmětu jsou vědomosti z obecné, vývojové a sociální psychologie. Obsahově se zabývá diagnostickou činností pedagoga, psychologickými základy vyučování a výchovy a psychologickými příčinami učebních obtíží a maladaptivního chování žáků. Cílem je přispět k osvojení psychologických vědomostí a psychologického myšlení a cítění jako podkladu pedagogických činností učitelů odborného výcviku.
Osnova
  • 1. Poznávací a diagnostická činnost pedagoga. 2. Psychologie učení. Pojem, druhy, formy, proces a psychologické zákony učení. Efektivní učení: Principy efektivního učení dle Skinnera, etapy (utváření rozumových operací) dle Gaĺperina. Senzomotorické učení. Pojmové učení. Rozvoj tvořivosti. Pravidle pro dosahování spolupráce žáků s učitelem ve vzdělávacím procesu. 3. Psychologické základy výchovy. Psychologická podstata a cíl výchovy. Rozvoj morálního charakteru. Psychologická pravidla pro optimální výchovu. Osobnost pedagoga a způsoby výchovy. Stimulace rozvoje pozitivních vztahů mezi žáky a jejich optimálního sebepojetí. 4. Psychologické příčiny (intelektové a mimointelektové) učebních obtíží a psychologické příčiny neadaptivního chování vychovávaných. Agresivita a šikana. Delikvence
Metody hodnocení
Seminární práce k vybrané problematice uvedené v sylabu v rozsahu 4-5 stran
Informace učitele
Studijní literatura a studijní pomůcky ZÁKLADNÍ: ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. KIRST, W.; DIEKMEYER,U. Trénink tvořivosti. Praha: Portál, 1998. LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. HELUS, Z.; HRABAL, V.; KULIČ, V.; MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. PROVAZNÍK, K aj. Hygiena školní práce. Praha: Avicenum, 1985. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. CANFIELD, J.; WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. JANÍK,A.; DUŠEK, K. Diagnostika duševních poruch. Praha: Avicenum, 1987. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. PORTMANOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1966. Doporučená: KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.