OP3BP_DKP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
St 8:50–10:30 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět, funkce a význam komparativní pedagogiky; institucionální a informační báze komparativní pedagogiky; metodologické přístupy v komparativní pedagogice; kritická analýza geneze a současného stavu českého vzdělávacího systému – východisko komparace; vybrané zahraniční vzdělávací systémy; komparace alternativních a inovativních edukačních institucí; komparace vybraných oblastí vzdělávání.
Osnova
  • 1. Předmět, funkce a význam komparativní pedagogiky. 2. Informační a institucionální báze komparativní pedagogiky. 3. Metodologické přístupy v komparativní pedagogice. 4. Kritická analýza geneze českého vzdělávacího systému. 5. Vzdělávací systém ČR – východisko komparace. 6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. 7. „Bílá kniha“ EU – základní rysy. 8. Rozvoj alternativních a inovativních škol v zahraničí. 9. Rozvoj alternativních a inovativních škol v ČR. 10. Kurikulum v mezinárodním pohledu. 11. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě. 12. Komparace vybraných oblastí vzdělávání.
Metody hodnocení
Pžedmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: písemné zpracování vybrané zahraniční edukační soustavy a její komparace s ČR.
Informace učitele
Literatura ZÁKLADNÍ: JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 80-86039-19-6. POL, M.; RABUŠICOVÁ, M. ed. Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-32-X. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-00-1. ŠKODA, K. Komparativní andragogika. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994. ISBN 80-7067-368-0. VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-51-X. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6. WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: kniha pro učitele. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 80-86039-27-7. WALTEROVÁ, E. Závěrečné zkoušky na střední škole v zahraničí. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1996. ISBN 80-211-0235-7. Doporučená: WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě: průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-82-X. http://www.msmt.cz/ (individuální studium aktuálních materiálů o českém vzdělávacím systému) http://www.uiv.cz/ (individuální studium aktuálních materiálů z oblasti „Mezinárodní aktivity“)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.