SV4BP_PrC3 Praktické činnosti 3 (výpočetní technika)

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc.
Rozvrh
Čt 7:00–9:35 Kavárna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o počítačové grafice, absolvent pochopí - základní teoretické pojmy z oblasti počítačové grafiky, rastrovou a vektorovou grafiku, práci s digitálním fotoaparátem a digitální fotografií. Zorientuje se v práci se skenerem, v tvorbě GIFu a PDF. Naučí se vytvořit s pomocí těchto atributů jednoduchou grafickou prezentaci, leták, vizitku, obálku, aj. V hrubých rysech se zorientuje v grafických programech Adobe Photoshop, Corel Draw, a hlavně Zoner Photo Studio a Zoner Callisto, Blender. Seznámí se i s možnou dostupností freewarových grafických editorů a ostatních utilit. Letmo se také seznámí s aplikacemi 3D grafiky, stereoskopie, tvorbou panoramat a s možným využitím všeho zmiňovaného.
Osnova
  • 1. Základní informace o grafice. (Charakteristika, rozdělení grafiky, ostatní dotčená témeta a disciplíny, rozsah výuky, závěr. práce) 2. Základní pojmy o rastrové grafice. (Charakteristika, její užití, DPI, hloubka barev, barevné modely, formáty souborů, kalibrace, okna programů, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky) 3. Rastrový obrázek, grafika. (Foto, příp. volná tvorba, úprava a práce s r.g., LOGO, trasování, digitalizace) 4. Základní pojmy o vektorové grafice. (Charakteristika, její užití, okna programů, základní objekty, výplně, vrstvy, text, efekty, kliparty, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky) 5. Vektorová grafika. (Práce s úsečkou, křivkou, s uzlem, práce s textem, objekty, transformace, efekty, rastr x vektor………) 6. Práce s vektorovou a rastovou grafikou. (Procvičení témat 2, 3, 4, 5, dílčí příprava a volba možných témat pro závěrečnou práci) 7. Digitální fotografie. (Základy fotografování, kompozice, popis, parametry a funkce fotoaparátu, výběr, formáty, média……) 8. Práce s digitálním fotoaparátem. (Režimy, manuální nastavení, clona a čas X expozice, práce s fotoaparátem…… ) 9. Úprava a přenos fotografií. (Možné programové vybavení, prohlížeče a editory vč. freewarů, práce s nimi, funkce, archivace, přejmenování, formáty……) 10. Animace GIF, PDF. (Vytvoření animovaného GIFu, ukázky tvorby a prezentace PDF) 11. Souhrn 2 - 10 . (Ukázky práce s pomocí 2 - 10, freewarové programy a utility, 3D, stereo, anaglyf, fraktály, panorama,…) 12. Práce na závěrečné prezentaci. (Vizitka, hlavičkový papír, jednoduché prodejní a prezentační tiskoviny, nabídkový leták, koláže a to vše s využitím 2 - 10, popř. 11, vždy ale rastrov. X vekt. gr. X digit. foto. )
Metody hodnocení
Vypracování projektů z počítačové grafiky podle aktuálních témat.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wtech/index.php?pg=03_studium&sec=prc3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.