PdF:SV4BP_UDV Úvod do specializace DV - Informace o předmětu
SV4BP_UDV Úvod do specializace Dramatická výchova
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Čt 10:40–13:15 budova C - učebna 8
- Předpoklady
- - - Konspekty prostudované odborné literatury - Vytvoření vlastního zásobníku průpravných her a cvičení pro DV. - Záznam zhlédnutých dramatických lekcí a projektů , reflexe této práce. - Záznam zhlédnutých divadelních představení, jejich rozbor.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je uvést studenty do specializace dramatická výchova s ohledem na využití dramatické výchovy v profesi sociálního pedagoga. Studenti společně s vyučujícím navštěvují různé instituce (Brno a okolí), které ve své práci využívají principů dramatické výchovy. Jelikož si studenti musí utvořit celkový přehled o dění dramatické výchovy u nás, jsou seznámeni se všemi dostupnými formami dramatické výchovy: DV jako pedagogický princip ve vzdělávání (CVČ, neziskové organizace, o.s., ZUŠ), dramaterapie (o.s., neziskové organizace, apod.), DV jako učební předmět (ZŠ, SŠ), využití metod DV ve výuce (ZŠ, SŠ), výuka DV na VŠ. Zhlédnuté lekce a projekty následně rozebírají a hodnotí společně s vyučujícím předmětu. V semináři jsou dále seznámeni s historií, cíli a základními pojmy dramatické výchovy. Mezi další cíle předmětu patří seznámit studenty s průpravnými cvičeními a hrami, které druhotně slouží k seznámení a bližšímu poznání jejich vlastní skupiny, utvoření důvěry v ní, což je vše předpokladem pro další kvalitní práci v této specializaci. Konečně posledním cílem tohoto předmětu je prohloubit povědomí studentů o souvislostech mezi divadlem jako takovým – výstavbou klasického dramatu a dramatickou výchovou a uvést tak studenty do brněnského divadelního dění. Studenti mají za úkol navštívit všechny brněnské stálé divadelní i experimentální scény, účastnit se divadelních festivalů profesionálních divadel apod. Zhlédnuté věci dále písemnou formou zaznamenat a rozebrat.
- Osnova
- Pojem DV. Zařazení DV mezi esteticko-výchovné předměty. Cíle DV. Historie DV ve světě a u nás. Výstavba klasického dramatu a výstavba lekce dramatické výchovy. Výuka DV na školách. Profesionální a amatérské dramatické festivaly v ČR. Hry na seznámení, uvolnění, rozehřátí. Hry na soustředění. Hry na rozvoj slovní a mimojazykové komunikace. Hry na rozvoj smyslového vnímání. Hry na prostorové cítění. Hry na rozvoj fantazie a představivosti. Hry na rozvoj partnerských vztahů a skupinové citlivosti. Návštěva institucí a zařízení specializujících se na práci s dramatickou výchovou: CVČ, neziskové organizace, občanská sdružení, ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ. Návštěva brněnských divadelních scén a festivalů.
- Literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
- Metody hodnocení
- 80 % účast
- Informace učitele
- BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-8583-16-3. MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SV4BP_UDV