BI2MP_PKAL Pedagogická a klinická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
Mgr. Soňa Kubešová (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BI2MP_PKAL/01: Po 8:50–10:30 učebna 27
BI2MP_PKAL/02: St 16:10–17:50 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktická cvičení z klinické a pedagogické antropologie rozvíjí a utvrzují teoretické znalosti posluchačů z přednášek a samostudia. Kromě diskusí o získaných teoretických znalostech je hlavním cílem praktických cvičení motivovat studenty k samostatnému přemýšlení o souvislostech mezi jednotlivými procesy, které probíhají v lidském těle. Posluchači se mají naučit chápat lidský organismus jako holistický systém. V programech věnovaných problémům ergonomickým, si studenti mají prokázat existenci přímých vazeb mezi antropologíí a zdravím školáků.
Osnova
  • I. Praktická cvičení ze základů ergonomie: 1. Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek - vady páteře, vady zraku - základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte 2. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd 3. Alergizující textilie, alergeny v potravě 4. Vliv obuvi na klenbu nohy - vyšetření klenby nohy II. Vybraná cvičení z biologie člověka 1)základní fyzikálně chemické procesy probíhající v lidském těle 2)Přáklady procesů probíhajícch v trávícím traktu 3)Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. 4)Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku 5)Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organismu 6)Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči 7)Vyšetření chuti 8)Vyšetření zraku 9)Vyšetření sluchu 10)Nervové reflexy
Literatura
  • HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Tomáš MRÁČEK a Jitka REISSMANNOVÁ. PRAKTICKÁ CVIČENÍ ZE SOMATOLOGIE - protokoly část I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2006, 120 s. skripta. ISBN 80-210-4216-8. info
  • KOPECKÝ, Miroslav a Martina CICHÁ. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 263 s. ISBN 8024410729. info
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 258 s. ISBN 8021021799. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
Metody hodnocení
Závěrečný písemný kvalifikační test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.