CS2RC_LTLU Teorie literatury pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/10/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Teorie literatury pro učitele v rozšiřujícím studiu se zabývá poetikou básnického, prozaického a dramatického textu. Ukazuje studentům různé možnosti interpretace literárního textu s přihlédnutím k různým metodologiím.
Osnova
  • 1. Literatura. Vymezení úkolu: seminární práce. Zásady literárněvědné práce. Podmínky zkoušky.
  • 2. Poetika prozaického textu. Architektonika, kompozice.
  • 3. Motivický rozbor prozaického textu.
  • 4. Analýza prozaického textu. Poetika románu J. Kratochvila.
  • 5. Strukturalismus jako metoda literární vědy.
  • 6. Sémantická modelace textu podle Kožmína.
  • 7. Drama jako literární fakt.
  • 8. Vybrané tendence literární vědy a literárněvědné metodologie.
Literatura
  • HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
  • KROČA, David. Poetika dramat a básní Josefa Topola. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 123 s. Edice pedagogické literatury, č. 211. ISBN 80-7315-101-4. info
  • HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
  • JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
  • VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 186 s. ISBN 80-210-1694-9. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou, jejíž součástí je odpověď na otázku podle tematických okruhů a rozbor textu. Podmínkou k zakončení předmětu je odevzdání seminární práce: interpretace básnického, dramatického nebo prozaického textu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.