OV3BP_SEP2 Seminář k ekonomii pro pedagogy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Oldřich Králík, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Oldřich Králík, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh
St 8:50–9:35 učebna 42
Předpoklady
NOW( OV3BP_EP2 Ekonomie pro pedagogy 2 )
Úspěšné absolvování semináře OV3BP_SEP1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:objasnit problematiku veřejných výdajů a příjmů, úloha státu v ekonomice (liberální a protekcionistická hospodářská politika). Výpočítat vztahy související s domácím produktem, hospodářským růstem, elasticitou poptávky. Další část je orientována na uplatnění statistických metod v ekonomii a v dalším společenských vědách (charakteristiky jednorozměrného souboru, lineární korelace a regrese). Závěrečná část seminářů je zaměřena na české ekonomické myšlení a transformaci české ekonomiky.
Osnova
  • 1. Veřejné statky a daně. Úloha státu v ekonomice: externality, spravedlnost a stabilita. 2. Daně přímé a nepřímé. Daně fyzických a právnických osob. 3. Produkt: domácí a národní, hrubý a čistý, nominální a reálný. 4. Hospodářský růst: absolutní růst, koeficient růstu a tempo růstu. 5. Elasticita poptávky (cenová, příjmová a křížová), elasticita nabídky. 6. Statistické metody v ekonomii (význam a historie). Základní statistické pojmy. Základní a výběrový soubor. 7. Charakteristiky jednorozměrného souboru. Střední hodnoty: průměry, kvantily a modus. Míry variability. Rozptyl, směrodatná odchylka, variační koeficient. 8. Regresní a korelační analýza (lineární a nelineární, jednoduchá a vícenásobná). Testování hypotéz. 9. Transformace české ekonomiky. 10. České ekonomické myšlení. Významní čeští ekonomové: Albín Bráf, Josef Kaizl, Alois Rašín, Karel Engliš a Josef Macek.
Literatura
  • SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 1. vyd. Praha: Libri, 1996, 270 s. ISBN 80-85983-05-2. info
  • KRÁLÍK, Oldřich. Základy statistiky pro pedagogy. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 39 s. ISBN 80-7204-152-5. info
  • KRÁLÍK, Oldřich. Transformace české (československé) ekonomiky. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999, 28 s. ISBN 80-7204-124-X. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Nové přístupy ve výuce společenských věd. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, s. 32 - 39. ISBN 80-7204-457-5. info
  • Králík, Oldřich. Ekonomie pro magisterské studium. Brno 2001.
Metody hodnocení
Diskuse, řešení početních úloh Aktivní účast na seminářích (80%), 3 domácí úkoly, zápočtový test - zápočet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.